Sziasztok!

A múlthéten volt egy kis gondom a hálózattal, ezért gyorsan rávetettem magam a
hálózati forgalom monitorozására. Elég célorientáltan csináltam, egy idegen
eszközt szerettem volna megtalálni a hálón (végül - ezt egy másik szálban már
írtam - lehet, hogy árnyékra vetődtem).

Egyszerűen csak annyit próbáltam, hogy egy Debian szerverre telepítettem
monitorozó programokat és rádugtam a switch egyik lábára.

Sokat keresgéltem, végül ez a gyűjtemény elég jó alapnak bizonyult:
https://blog.serverdensity.com/80-linux-monitoring-tools-know/

Több eszközt kipróbáltam, nekem legjobban az ntopng jött be. Könnyen átlátható
és elég informatívnak tűnik.

Az a problémám vele, hogy a netbios neveket nem látja. Tehát a Windows-os
gépeket is csak ip cím alapján mutatja. Hozzá lehet rendelni egy "géphez"
"custom name"-et, de azt is ip címhez köti, nem MAC address-hez, pedig azt is
kiolvassa.

Meg lehet ezt valahogyan oldani?

A nbtscan listázza az összes netbios-os nevet, mac address-t és ip címet a
hálón, valamint működik a névfeloldás is, mert tudom név alapján pl. pingelni
az ilyen gépeket (pl. ping kisvacak műxik).

Az nmap-et is próbáltam (pontosabban zenmap-et próbáltam), az sem igazán
boldogul a windowsos gépekkel. A Win10-es gépet pl. van hogy WinPhone-osnak
ismeri fel, de a nevét nem jeleníti meg az sem.

Természetesen a netet már végigtúrtam, de nem találtam megoldást, illetve egy
fórumtémát találtam, összesen négy hozzászólással, megoldás nélkül.

Úgy én is meg tudnám oldani, hogy pl. beállítok egy DHCP szervert, ami mac
address alapján osztja 100-200 között az ip címeket, 200 fölött már most is
statikus, mert ott vannak a szerverek és egyéb menedzselhető eszközök. 1-100
között meg maradna a többi, de nem akarok pl. a tanárok telefonjaihoz és
notebookjaihoz fix ip címet rendelni.

A célom az lenne, hogy be tudjak állítani egy olyan felügyeleti rendszert, hogy
ha bejövök és ránézek, lássam hogy minden rendben, illetve azonnal lássam, ha
baj van. Pl. nincs internet kapcsolat, új, idegen eszköz van a hálózaton.

Ha tudtok más megoldást, azt is örömmel veszem. Elsősorban Linux-os free
szoftverek érdekelnének.

Másik kérdés ugyanebben a témában. Minden hálózati forgalom egy Hp ProCurve
2650-es switchen megy keresztül. Azt már első pillanattól tudtam, hogy ha
egyszerűen rádugok egy gépet a switch-re, nem fogja látni az összes forgalmat,
csak amit "véletlenül" meghall. Tehát a broadcast-ot, meg még ami direkt neki
megy.

Van a switch-en port tükrözési lehetőség. A "mirror-port valami" beállítja,
hogy "valami" legyen lényegében a "monitor port", tehát valmi-n keresztül
hallgatózhatok. az "int 1-50, monitor" utasítással pedig be tudom állítani,
hogy az összes port forgalmát lássam a "valami"-n keresztül. Addig eljutottam,
hogy begépeltem a szükséges utasításokat a switch konzolján, de Enter-t még nem
mertem nyomni, mert nem akarnám tanítási időben lefagyasztani az egész hálót [😃]

A kérdésem az lenne, nem okoz-e gondot, hogy a 49-50 portok gigabitesek, a
többi meg 100 Mbps-os.?

Na még egy kérdés a végére: azt meg lehet tudni valahogy, ha ismerem egy eszköz
mac address-ét, hogy a switch-nek melyik portjára van rákötve?

Olyan eset nem érdekes, ha pl. egy wi-fi router van az adott porton és ahhoz
kapcsolódik az eszköz, nekem ott elég a wi-fi routert beazonosítani.

Előre is köszönöm a válaszokat!

További szép napot!

Üdv,

Venczel József