Nem te is abba estél bele, hogy a debianos clonezilla legacy módban megy, az ubuntus meg megfelelően megírva uefi módban is indul (azaz kikapcsolt legacy móddal). Sőt még az sem lehetetlen, hogy secure boot módban is elindul, mert az ubuntu fizeti a microsoftnak a secure boot certet (személyesen ezt nem próbáltam ki).