Hello!
Pihentem, de most már újult erővel ismét melózóm.
A FOG-t, már több, mint 10 éve használom virtualizált környezetben.
A telepítéséről és a konfigurálásáról néhány szó, hosszú lesz:
1. Elérhetőség:
https://fogproject.org
2. Letöltés, telepítés:
https://fogproject.org/download
A leírásban CentOS és Debián alapú LTS szervereket támogat. Mivel forrásból telepíthető, mással is lehet próbálkozni, de nem javasolnám. Én speciel mindig a legfrisebb Ubuntu LTS alól futtatom, olyan virtuális gépen, amin nincs más szolgáltatás. Legutóbb az Ubuntu 18.04 server változatot telepítettem, s bármi más telepítése nélkül tettem fel rá a fog-ot.
4. Erőforrás igény virtuális szervernek:
1GB RAM, 1 proci alatt még nem futattam.
Nálam 2 GB RAM és 1 proci van neki adva,
gyakorlailag nincs erőforrás igénye.
Ezért is kiválló virtualizált környezetben futtatni.
Illetve működés közben a hálózatot persze "kihajtja".
3. Telepítés:
tar -xzvf fogproject-1.5.7.tar.gz
cd fogproject-1.5.7/bin
sudo ./installfog.sh
A kérdésekre válaszolni, s az utasításokat követni kell.
Elvileg ennyi.
Mindent telepít, ami kell neki, a telepítés közben kell majd megnyinti egy weboldalt, ahol az sql adatbázist telepíti. A telepítés végén a http://fog_szerver_ip_cime linken a webes felületen konfigurálható.
Alapértelemezett hozzáférés: fog/password
4. Extrák, ahol minden kérdésre van válasz:
https://wiki.fogproject.org/wiki/index.php?title=Main_Page
5. Fórum:
https://forums.fogproject.org/

Kész is.
:)

Persze ez csak akkor elég, ha egy szűz hálózatba tennéd.
Ha nem, akkor jönnek az extrák:
A FOG működéséhez kell:

1. Megfelelően konfigurált DHCP szerver.
Ha  nincs, telepítéskor létrehozza.
Ha van, akkor megadja, hogy mivel kell bővíteni a meglévő dhcp szerver konfigját, hogy a FOG-nak jó legyen. Ergó ha a meglévő DHCP szerveredben nem tudod ezeket a beállításokat megadni, akkor nem tudod a FOG-ot használni. A SULIX ilyen. Korábbi techinfos információ alapján a a SULIX nem enged semmilyen extra DHCP beállítást a konfig allományában. Valószínűleg minden komplett rendszert adó distrib esetén ugyanez a helyzet. (Zentyal,SULIX). Ha a konfigurációs felületen nem lehet megadni a FOG működéséhez szükséges beállításokat, akkor a FOG nem használható.
Az ilyen komplett rendszerek esetében ugyanis a konfig állományok
kézzel történő módosítása vagy nem lehetséges vagy lehetséges,
de a következő bootnál visszaáll az eredeti állapot.
A másik, ha a DHCP szerverhez nem is férsz hozzá. Ilyen a sulinetes DHCP szerver, ahol esélyed sincs bármit is beállítani, ami a FOG-hoz kell.
Ebben az esetben a következőt lehet MAXIMUM tenni:
- a FOG-t úgy telepíted, hogy a címkiosztása a SULINET-es címkiosztással megegyezzen.
- a sulinetes-s DHCP-t letiltod, amig a klonozást végzed
- a FOG szerver csak addig működik, amíg szükségesd van rá. Nem szabad folyamatosan mennie, mert ha a FOG-tól kap a gép IP-t, attól a sulinetes CISCO nem fogja kiengedni a NET-re.
Tökéletes megoldás erre az esetre:
- A FOG szerver átjáró is, 2 hálókartyával, az egyik a sulinetes privát tartományból kap fix ip címet, vagy a sulinetes publikus ip van beállítva. - A másik hálókartya a belső hálónak oszt ip cimet, tetszőleges tartományban.

2. Megfelelően konfigurált, a PXE boothoz szükséges TFTP szerver, a PXE boothoz szükséges állományokkal.
A FOG telepítésekor a /tftpboot könyvtárban található állományok.
Én ezt nem bántanám, hacsak nincs valami egetrengető oka.

3. Image-k helye.
Gyakorlatilag akármilyen NFS szerver lehet, amit a webes felületen lehet konfigurálni.
Ha más kellene, akkor meg akármi lehet, ami a LINUX-on mountolható.
Az alap telepítéskor lesz egy NFS szerver, ami az /images könyvtár tartalmát exportálja. Ha FOG-t futtató rendszeren ebbe a mappába felcsatolsz akármit, azt a FOG használni fogja.
2 feltétel van a használatához:
- a felcsatolt mappában hozz létre egy ".mntcheck" nevű állományt
- az /images könytár a fog felhasználó tulajdonában legyen, örökléssel, különben a feltöltéskor gondjaid lesznek!

4. A FOG PXE bootjakor egy menürendszer jelenik meg, ha a webes felületen nem állítottunk be valami feladatot. Ez a menürendszer bővíthető bármilyen pxe bootra alkalmas programmal. (Live linux, Clonizille, memtest alapból ott van, stb)
Erre tudok nektek példákat hozni, ha kell valakinek.

Szerintem a FOG-ról ennyi.
Bármi más csak egyedi kérdés lehet, hogy ha ezt szeretném,
akkor azt konkrétan hogyan, de szerintem a legtöbb nem a FOG-gal
kapcsolatos, hanem más rendszerben hogy lehet beállítani, hogy a FOG-nak jó legyen.

--
Tisztelettel:
Molnár Péter

---