Félreértés van a szálban, PC-re dugott nyomtató hálózaton megosztva!=printserveren lógó nyomtatóval.
Ezt nem értem, kifejtenéd bővebben? A printserver is egy headless linuxos gép gyakorlatilag, kb. mintha egy Pi lenne. Például akár egy 1-es Pi-t is be lehetne fogni a feladatra, fillérekért van aprón. Raspbian alatt is meg lehet csinálni, de akár egy OpenMediaVault-ot is fel lehet dobni amiben ugyanúgy CUPS van mint a printserveren, webes felületről konfigurálható.
Amit én írtam az printserverrel működik, amit mások, hogy akkoris kell driver az a hálózaton pc-ről megosztott nyomtatóra, de mint kiderült régi oprendszerrel életre kelthető, ezesetben a régi pc majd rátölti a fw-t nyomtatás előtt, az újabbon meg akármilyen rámókolt driverrel lehetne próbálkozni.

Egy kicsit érdekes a mondat tagolása, igazán nem is értem pontosan hogy mit akartál belőle kihozni.

Minden nyomtatóhoz kell driver, a printserverre akasztott nyomtatót hogy a printserver kezelni tudja, bizony driverre van szükség. A printserveren levő, és más linuxos gépen is használt CUPS alatt is megvannak a nyomtató driverek, anélkül meg se nyekken, hiszen a nyomtató tulajdonságaival tisztában kell lennie.

A hp 1005 nyomtatóhoz a foo2zjs driver és egy firmware fájl való, anélkül az 1005 semmilyen parancsot nem hajt végre. Nem olyan mintha egy rendes nyomtatót rádugnál, mert a host based felépítés miatt, önmagában működésképtelen. Milyen print serverre gondoltál amúgy, ami támogatja a hp 1005, hp 1010 és hasonló host based nyomtatókat? Hol lehet azokon az ilyen nyomtatók élesztéséhez szükséges firmware-t megadni? Mert ugye, mivel ezeken a nyomtatókon nincs az alaplapi flash chipben benne a működéshez szükséges firmware, minden bekapcsoláskor rá kell küldeni, ahelyett hogy már eleve be lenne flashelve a készülékben.

Szerintem nálad van félreértés, láthatóan nem tudod hogy miről van szó. Amit te "régi oprendszernek" nevezel, az lehet akár egy linux is (nem feltétlen régi!), és gyakorlatilag abból is egy printserver lesz. Tehát pontosan ugyanarról beszélünk, a pc-re dugott nyomtató hálózaton megosztva == printserveren lógó nyomtató. Illetve jelen esetünkben csak akkor, ha a print server rendelkezik host based támogatás funkcióval, mert ha nem, akkor nem fog működni. A "régi oprendszer" kizárólag arra kell, hogy a HP 1005 nyomtató bekapcsolás után üzemképes állapotba kerüljön, mivel ehhez szoftveres segítség kell az usb vagy printer porton keresztül. És azért kell ennek hálózatinak lennie, mert mai 64 bites windowsra nincs olyan szoftver, ami ezt az üzembehelyezési kommunikációt lefolytatná a nyomtatóval.

A "rámókolt driver" kifejezést sem igazán értem, te pontosan ugyanezt írtad: "alapfunkciókhoz elég egy pcl univerzális driver a gépre". Ez pont ugyanannyira rámókolt driver.

A hp-től lehet ilyent letölteni és telepíteni. A netes leírásokban pedig olyan szerepel, ami a windowsban gyárilag beépített, a HP 3055 néven futó driver. Ez is univerzálisként használódik, lévén ez is egy pcl driver, de nem véletlenül javasolja a hp, microsoft és egyéb hozzáértők, mivel a fent nevezett problémás host based nyomtatók, amennyiben megkapják a szoftveres ráindítást, tulajdonságaiban ehhez a típushoz állnak legközelebb. Azaz gyakorlatilag bármilyen beállítható nyomtatási tulajdonsága pontosan fog leképeződni a host based nyomtatón kinyomtatva. Úgyhogy szerintem felesleges a csökkentett funkciót biztosító általad említett letölthető driverrel szenvedni amikor van 2 kattintással elérhető jól működő beépített is.

Az meg ugye tiszta, hogy egy printserver vagy hálózaton megosztott gépre dugott nyomtató mit jelent? Gyakorlatilag csak a portban van különbség. Azaz egy helyi LPT vagy USB port helyett lesz egy hálózati IP vagy SMB port. Ennyi az egész, nem kell misztifikálni a dolgot.

Esetleg lehetne nem a nyomtatót, hanem egy mappát megosztani, a régi oprendszeres gépen meg futna egy batch ami ha pdf fájlt talál a mappában akkor automatikusan küldi nyomtatni.
Teljesen felesleges amikor hálózati porton keresztül tökéletesen nyomtat a készülék. Ráadásul egy laikust ezekre megtanítani sem egyszerű feladat, a szál indító által említett könyvelő nem biztos hogy alkalmas alany lenne.

Kérdés persze mennyire nagyon jó az a régi nyomtató és mennyire éri meg ez az egész, én konkrétan nem ismerem a típust, de ha ilyen szép kort megélt esélyes, hogy hiába olcsó bele a festék, lassan a görgőkkel is törődni kellene, nem csak a driverrel..

Meglepően jól bírják, ráadásul a görgők is elég univerzálisak, szériákon keresztül egyeznek, fillérekért beszerezhetők. De leginkább a separator pad és annak gumigörgője használódik, a többivel nincs gond. De ezeket is pár évente megpucolja az ember akkor újra jól működik. Ilyenkor több lapot húz be a tálcából, pucolás után megint tökéletes. A másik ami használódik, az a gumihenger perselyezése, az el tud annyira kopni 8-10-15 év alatt, hogy megáll nyomtatás közben a papír hibaüzenettel, második-harmadik próbálkozásra nyomtat. Ez súlyos 600 ft körül van párban, és kb. negyed óra alatt kicserélem. A suliban most jutottak el a HP1320-ak ebbe az állapotba, kicseréltem bennük a perselyeket, szeparátort megpucoltam, most 5-10 év nyugi megint, pedig folyamatosan dolgoznak. Illetve a harmadik a fixáló fólia, tűzőkapcsok, iratkapcsok meg tudják tépni. Mondjuk az már többezres tétel, de az se vészes, és amilyen drágán a mai kis lézerek üzemeltethetők, szerintem megéri megcsinálni.