16-03-2003, 10:57
Goddag,

I første ugebrev vil forklare, hvordan man ganske enkelt kan sætte et
søgefelt på hjemmesiden. Hvis man har en stor hjemmeside, er det
ganske praktisk at den besøgende kan søge efter det, han vil finde.

Sæt et søgefelt på din hjemmeside

Du kender det garanteret selv - du ankommer på en hjemmeside, hvor du ved,
du kan finde noget spændende, noget bestemt, men du kan ikke regne ud,
hvilken af menuerne du skal søge i. Et søgefelt ville være sagen, men det
har webmaster ikke lavet. Sandsynligvis fordi det kræver en del
progrogrammation i javascript eller php, indeksering, MySQL og hvad ved
jeg...

Løsningen er et gratis søgefelt og indeksering, som du kan lave på få
minutter. Selve indekseringen tager dog noget længere tid. Jeg havde ca.
500 sider, og de tog en times tid. Du behøver ikke at være online i den tid
- det bestemmer du selv.

Søgeværktøjet hedder Picosearch - sådan får du det på din hjemmeside:

1) Gå til hjemmesiden www.picosearch.com.
2) Skriv URL'en til din hjemmeside, din e-mail-adresse og klik på Submit.
3) Udfyld formularen med navn, adresse osv.
4) Vælg Default-værdierne! Selv om du har ADSL, kan det godt betale sig at
vælge Off-line indeksering, fordi hvis du slukker for browseren, stopper
indekseringen.
5) Når din hjemmeside er indekseret, dvs. alle ord er registreret i en
database, modtager du en mail. Herefter skal du - online - vælge Subscribe
og den plan du ønsker.
6) Derefter modtager du en mail med de koder, der skal indsættes i <body>
på din hjemmeside.

Hver gang du laver ændringer på din hjemmeside, skal du besøge picosearch
for at indeksere din hjemmeside. Kun hvis du vælger en af de betalende
plans, slipper du for dette, men det er da overkommeligt :-)

Jeg har lige opdaget et alternativ til picosearch. Det hedder FreeFind, og
den er også gratis i basis-versionen. Det er en anelse vanskeligere at
sætte op, hvis du vil udnytte alle muligheder. Til gengæld kan du selv
tilpasse resultatsiden, have en site-map på hjemmesiden, og den indekserer
automatisk på et fast dagligt tidspunkt.
Især har det imponeret mig, at man kan uploade en skabelon, således at
resultatsiden passer helt ind i stilen med ens hjemmeside.
Der er også statistik, så du kan se, hvilke ord folk søger på.

FreeFind finder du på www.freefind.com/

Du kan se eksempler på begge søgerobotter på min hjemmeside:
www.malka.it/home/britt

--

Med venlig hilsen

Britt Malka

 |\    /|
 | \__/ |
 \/    \/
 |      |
  \\  //
   \  /
    \/

... Windows95 forberedes nu til at køre for første gang

| Ferielejlighed i Loire-dalen? Nabo til Leonardo da Vinci?        |
| www.amboise.net/ferielejlighed                             |

... www.malka.it - www.malka.dk - www.supermalka.dk ...

Besvar via email