Tips, tricks, nyheder og sjov i din mailboks hver fredag.
Tilmeld dig nu, det er gratis!
www.tips-og-tricks.com/tilmeld.html

30-05-2003, 16:37

Goddag,

Ugebrev nr. 12 - Intelligent 404-side

1. Hvilken dag vil du modtage Tips & Tricks?
2. Nyt Malka-hæfte på tegnebrættet
3. Snart 27 GB på en dvd
4. Kontroller fejl 404
5. Slet e-mail direkte på serveren

1. Hvilken dag vil du modtage Tips & Tricks?

Tak til alle jer, der har været inde og stemme om, hvilken dag I helst
vil modtage ugebrevet.

Flertallet (45 ) er ligeglade, mens 20  helst ser, at det fortsat
kommer om fredagen. 15  ønsker dog, at det skal være mandag.

Jeg vil derfor fortsat bestræbe mig på at udsende Tips & Tricks om
fredagen uden at skamme mig, hvis jeg en dag ikke kan nå det, og det
først bliver mandag.

Det er mit håb, at mandags-tilhængerne kan gemme mailen så længe. I
dag hvor det er flot vejr, mange har måske fri, vil det være fuldt
forståeligt, at man ikke sidder indenfor og er "nørdet".

2. Nyt Malka-hæfte på tegnebrættet

For to dage siden kontaktede min faste redaktør hos Libris mig for at
spørge, om jeg vidste noget om digital-kameraer, for han kunne da godt
tænke sig, om jeg skrev sådan et "absolutte begyndere" hæfte om dette
emne.

Jeg ved, at han checkede mig webcam samtidig, for han kan godt lide at
se min reaktion på den slags breve. Her ville han heller ikke være
blevet skuffet, for jeg jublede højt! Synd for ham har jeg - dvs. min
mand - lige gen- gen- gen-indstalleret min umuligputer, og jeg har
ikke fået geninstalleret webcam'et endnu.

Det er simpelthen en drømmeopgave, som jeg glæder mig meget til. Oven
i købet har han bedt om farvebilleder til hæftet. Wow!

Hæftet vil komme til at indeholde alt fra "sådan vælger du dit kamera"
til "fjern røde blitz-øjne" - skrevet i et sprog, så alle kan være
med.

Startskuddet har endnu ikke lydt, og jeg har ingen idé om, hvornår det
kan forventes i handelen endnu. Typisk går der fem-seks måneder fra
det første bogstav er skrevet til hæftet er hos boghandleren.

3. Snart 27 GB på en dvd

Har du en dvd-afspiller enten i din pc eller ved siden af fjernsynet?
Der er en fantastisk forskel i billed- og lydkvalitet imellem dvd og
video-bånd. Ud over dette, er dvd'er også gode for cinefile, for de
kan stort et ikke slides op, og der er normalt mange flere ting på en
dvd, end der er på en film, købt på videobånd.

Det er imponerende, hvad der kan være på en dvd. Både den film, der
ellers fyldte en hel videokassette før i tiden, plus eventuelt en
version med instruktørens kommentarer, fraklippede scener, "sådan har
vi lavet filmen" og meget andet.

I fremtiden - i nær fremtid - vil der kunne være plads til endnu mere.

Når en dvd-film laves, brændes der små huller i dens overflade. Disse
brændes i en spiral, der går fra centrum af disken og ud til kanten.
Jo flere punkter, der er, desto flere data er der på den. For at få
plads til flere data, skal der altså laves mindre huller med tættere
mellemrum.

De nuværende dvd'er brændes med en rød laser. Den kaldes sådan, fordi
lyset, der kommer fra den, er rødt. Nu har fysik aldrig været min
stærk side, men en af de få ting, jeg kan huske, er, at når hvidt lys
brydes i en prisme, så har rødt lys den længste bølgelængde, mens
"violet brydes voldsomst". Det er så vidt jeg forstod forklaringen på,
at solen er rød, når den står op, og når den går ned, fordi så skal
strålerne passere længst gennem atmosfæren.

Den nyeste laser, der skal lave dvd'er, er netop en blå laser, hvis
bølgelængde faktisk befinder sig imellem det blå og det violette på
spektret. Den kan brænde mere præcist end den røde laser, og den kan
lave mindre huller, da den er mere koncentreret (kortere bølgelængde).

Med de blå laser kan man lave dvd'er, der indeholder op til 27 GB.
Før var størrelsen på punktet, der blev brændt ned i dvd'en, 0,4
micron - med blå laser vil det være 0,14 micron - altså næsten tre
gange mindre.

Også mellemrummet imellem "stregerne" i spiralen reduceres. Den falder
fra 0,7 micron i dag til 0,3 micron.

Ulempen er, at for at dvd-afspilleren skal kunne fange de fine huller
med data, er man nødt til at gøre den beskyttende overflade tyndere.
De nye dvd'er bliver altså lidt mere skrøbelige end de gamle.

Det skal også lige nævnes, at den blå laser ikke arbejder helt alene.
Der skal benyttes et stof kaldet "gallium natrure" for at forhindre
dvd'en i at fordampe, når den kraftige laserstråle rettes mod den.

Selv om det forventes, at man vil kunne dvd-brændere også med blå
laser, bliver det ikke lige i morgen, og det bliver nok heller ikke
til en pris, som opfordrer til ugens impulskøb.

Det er der til gengæld her, hvor du kan vælge imellem en hel del
forskellige dvd'er - også 8 Mile med Eminem - for kun 0,00 kr:

The sum of all fears -  American Pie 2 – Behind enemy lines og m.fl. på DVD!
Bestil en gratis DVD-film i dag og gør dig klar til en aften med
filmhygge...
http://brand2brand.com/s/?b8da8a79eb947e0895a76e1198a6d9f6

4. Kontroller fejl 404

En intelligent 404-side fortæller ikke blot gæsten, at siden ikke
findes, men hjælper ham tilbage igen, hvor han kom fra, og fortæller
dig, at der er et problem, og hvor dette problem findes.

Du kan teste den via linket på siden http://www.malka.it/tips/ikkelink.html

Der kræves kun tre ting:

En .htaccess fil
Et php-dokument fx ved navn 404.php
At din udbyder tilbyder PHP

Du kan checke, om der kan være PHP på din hjemmeside, ved at indtaste
URL'en på www.netcraft.com/

I hæftet "Sjove effekter på hjemmesiden" gennemgår jeg, hvordan du kan
lave din egen "Fejl 404"-side.

Du kan se et eksempel her:
www.malka.it/libris/effekter/findesikke.html

En side, som den jeg har lavet der, kræver, at gæsten yder en aktiv
indsats for at fortælle dig, hvor den er gal, hvis det ikke er ham
selv, der har tastet forkert på adresselinjen.

Her kommer en udbygning af 404-siden, der fortæller gæsten, at siden
ikke findes, som sender ham tilbage, hvor han kom fra, og som i en
mail fortæller dig, hvor fejlen findes.

Måske har du en .htaccess fil i roden på din hjemmeside allerede. I så
fald skal du blot tilføje linjen:

ErrorDocument 404 /error.php
(i mit tilfælde skulle der stå ErrorDocument 404 /tips/404.php, fordi
filen befinder sig på www.malka.it/tips/ - skriv IKKE hele stien, for
så virker siden ikke optimalt).

Hvis du ikke har en .htacces-fil, laver du den således:

Start programmet Notesblok.
Skriv ovenstående linje i dokumentet.
Gem som ".htaccess" - MED anførselstegn rundt om.

Når du skal lave selve fejlsiden, skal du kopiere følgende, og sætte
det ind i et dokument, du kalder 404.php.

PHP-koden til 404-siden finder du på vores nye portal:
www.malka.it/tips/redirect.php?tip=27

5. Slet e-mail direkte på serveren

Hvis du som flertallet bruger Outlook Express, har du måske oplevet,
at en eller flere store e-mails har blokeret din indboks.

Nogle e-mail-programmer, som fx PocoMail (www.malka.it/programs/poco)
tillader brugeren at behandle e-mail direkte på serveren - og heriblandt
også at slette uønskede e-mails.

Hvis du ikke er så heldig, kan du supplere Outlook Express med
programmet Email Remover, som du finder på www.email-remover.com.

Det er et lille freeware program, som kan læse overskrifterne på dine
mails og sortere dem. Programmet har brug for oplysninger som
pop-konto, brugernavn og kodeord, som du dog kan bede det om at huske.

Hvis du synes, at det er for besværligt med mindst to programmer, kan
du investere i fx PocoMail, der endvidere sørger for, at du slipper
for vira, orme og trojanske heste på din computer. Dine venner vil
også takke dig, for PocoMail sender heller ikke den slags videre,
sådan som Outlook og Outlook Express gør, uden afsenderens vidende.

Vi er i gang med at lave dansk brugerflade til PocoMail. Den skulle
være klar i slutningen af juni, hvor version 3 udkommer med mange
spændende forbedringer. Version 3 er naturligvis gratis, hvis du køber
version 2.64 nu.

God weekend
--

Med venlig hilsen
Britt Malka

... Har du husket at kramme din bæver i dag?

Ugebrevet må i øvrigt godt sættes på egne hjemmesider osv., men dog
vil jeg gerne have en kildeangivelse, link eller lignende sammen med
teksten.

Besvar via email