Tips, tricks, nyheder og sjov i din mailboks hver fredag.
Tilmeld dig nu, det er gratis!
www.tips-og-tricks.com/tilmeld.html

08-08-2003

Ugebrev nr. 22 - [Tips&Trics] - Glem ikke dine vigtige jobs

1. Lad dagens job poppe op af krukken
2. Skær filerne i små bidder
3. Brug Yahoo!, ICQ, MSN, Jabber og mange flere på én gang
4. Opdater dit adressekartotek automatisk
5. Tving folk til at huske din side

,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,

Har du længe leget med tanken om at købe dit eget domæne? Men droppet den igen, fordi
det er for dyrt? Så får du chancen nu: .com domæner koster kun 1 øre at registrere, og
selve webhotellet? Ja, det kan du få for 1 krone om måneden.

Har du råd til at sige nej?

Få Danmarks billigste webhotel til kun 1,- kr. om måneden!
Du får 20 Mb serverplads, e-mail, fri trafik og meget mere...
http://brand2brand.com/s/?f65b4ae69d7cc0b808589857c5e9b6bc

1. Lad dagens job poppe op af krukken
Når jeg har nogle ting, jeg skal huske at lave - og det har jeg faktisk dagligt - så
tænker jeg altid på tegneserien Mads og Misse. Hver gang Misse vil have noget lavet,
lægger hun en seddel i jobkrukken, og hver dag trækker Mads en seddel i jobkrukken.
Det job, der står på sedlen, skal laves.

Meget smart system, hvis man har svært ved at tage sig sammen ;-) Dog er det mindre
smart, at man ikke har mulighed for at prioritere jobbene efter, hvor vigtige de er,
og hvornår de skal være færdige.

Det kan min Palm, og der har jeg da også været flittig til at skrive mine opgaver ind
i Todo-listen. Desværre skal jeg selv huske at holde øje med denne Todo-liste, og det
glemmer jeg faktisk temmelig ofte.

Derfor blev jeg ret glad, da jeg fandt et lille - gratis - program, der kan få dagens
job til at poppe frem på skærmen.

Programmet kører fra systembakken, og du behøver blot at skrive et navn til jobbet,
eventuelt en kategori, og hvornår det skal være færdigt. Du kan også angive, hvor
vigtigt det er (Normal, Urgent eller Low).

Når du starter computeren om morgenen, vil den fortælle dig det, hvis du har opgaver,
der skal gøres færdige den dag. Når der er to timer til, at opgaven skal være færdig,
vil den igen poppe op med en taleboble ved uret og fortælle det. Herefter fortæller
den dig det, hvis tidsfristen er overkredet.

Det eneste problem, jeg kan se ved programmet lige nu, er, at man skal skrive datoen
på amerikansk maner med mm-dd-åååå.

Programmet kan downloades fra http://wonko.com/todo/

,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,

Nu har du muligheden for at blive ringet op af Falck Securitas og høre mere om at få
installeret en alarm og spare 500,- kr. Det koster ikke noget at blive ringet op, og
det er uforpligtende. Det koster kun 195,- om måneden at føle sig tryg.

Gør dit sommerhus mere sikkert med en trådløs alarm.
Indtast dit navn, bliv ringet op og spar 500,- kr.
http://brand2brand.com/s/?31cc56a27770dd9db6ebe7d43cbf5681

2. Skær filerne i små bidder
Hvis jeg har en fil, der er for stor til at være på en diskette, plejer jeg gerne at
bruge WinZip til at formindske den med og dele den over flere disketter. Imidlertid er
der mange tilfælde, hvor det ikke er praktisk, at filen er pakket (zippet).

Der findes vist en del programmer, der kan splitte filer ad, men den sjoveste og
enkleste, jeg endnu har set, er den lille kædesav her (lyden kan slås fra). Den skærer
filen i mindre bidder, og du kan selv vælge størrelsen på bidderne. Til sidst laver en
lille fil, som skal bruges, når alle bidderne skal samles igen.

For at skære en fil i stykker, skal du bare trækken den hen til saven.

Kædesaven kan hentes på http://www.schmeusser.siw.de/software/chainsaw.html

Programmet er på engelsk, og det er gratis. Tak til Kim F for dette smarte tip.

,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,

En godnat-historie hver aften giver dit barn et bedre sprog, og det får lettere ved at
lære at læse. Men - skal vi være helt ærlige - så er det ikke vel ikke hver aften, du
har tid eller energi til at læse en historie højt, er det? De aftener, hvor du ikke
orker, kan du sætte en cd i afspilleren og lade dit barn kigge billeder i den flotte
Disney-bog imens. Så kan du slappe af med god samvittighed. Disney-bøgerne er i en god
kvalitet og kan læses igen og igen. Tornerose kunne jeg selv udenad i sin tid - jeg
havde den nemlig også på plade ;-)

Lige nu har jeg et godt tilbud til dig. Se her:

Godnat lille Ole. Skal jeg sætte cd´en på med Peter Plys?
Nu kan du glæde dit barn med en flot Peter Plys-pakke...
Pakken indeholder en bog, CD og en rygsæk for kun 19,- kr.!
http://brand2brand.com/s/?6cae22d6d93c3bc25920e4dd81e5c3a3

3. Brug Yahoo!, ICQ, MSN, Jabber og mange flere på én gang
Hvis man ville forene sine messengers, fandtes der førhen kun ét program: Trillian.
Jeg har selv prøvet det, men afinstalleret det igen, da jeg ikke fandt det stabilt
nok. Til Linux har der derimod længe været et smart lille program, der fungerede. Nu
er det også kommet til Windows.

Sjov nok løser det et problem for Yahoo! Messenger brugere på Linux Mandrake 9.1. De
kunne nemlig ikke rigtigt se det, de skrev, og det kunne andre heller ikke. I Gaim,
som programmet hedder, er der ingen problemer.

Gaim, som er freeware, findes både til Windows 98, 2000, ME og XP, samt til Mac OS X
og Linux.

Hvis du bruger Windows, skal du downloade filen gaim-0.66.exe fra
http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=235

Efter installationen skal du klikke på Konti og tilføje de klienter, du plejer at
bruge, fx AOL/ICQ (den er fælles), MSN, Yahoo!, Jabber, IRC, Zephyr eller Gadu-Gadu.
Hvem har nogen sinde hørt om de to sidstnævnte?

Hvis du vil have vist en besked, når du er fraværende, skal du bare klikke på knappen
Fraværende i bunden af det vindue, der viser dine venner. Vælg herefter Ny
fraværsbesked, og skriv en titel på beskeden. Selve beskeden skal du skrive i det
lille vindue. Vælg Gem og brug, og LAD VÆRE med at lukke vinduet, før du er tilbage
igen.

Som standard vil programmet bruge de emoticons (smileys), som hører til den respektive
messenger, men du kan downloade andre temaer og smileyer, hvis du har lyst.

Hvad ved du om virus, firewall, adsl, formatering og billedredigering?
Prøv et nummer af bladet 'Komputer for alle' + CD + PALM for kun 19,50 kr.!
PALM indeholder kalender, memo, noter, Regnemaskine, alarm, ur og mm..
http://brand2brand.com/s/?32b6ca1fe56fe679814380272d116093

4. Opdater dit adressekartotek automatisk
Skriv én mail, der automatisk bliver sendt til udvalgte (eller alle) personer i dit
adressekartotek, og bed folk om at tilføje/rette deres oplysninger.

Så let er det - hvis du vel at mærke bruger Outlook eller Outlook Express. Vi andre
kan også have glæde af det lille program, Plaxo, der er gratis. Dels kan vi have vores
adressebog online, dels kan vi vente pænt og få besked, når vores mailer virker med
Plaxo.

Plaxo downloades fra www.plaxo.com/downloads. Når programmet er installeret, vil du få
en værktøjslinje i Outlook/OE, der kan bruges til at holde din adressebog ajour med,
og første gang vil du møde en guide, der hjælper dig med at sende mails til alle dine
venner/bekendte/arbejdsforbindelser.

Du kan selv skrive teksten, der skal følge med, og du kan vælge, om du vil vedhæfte
dit adressekort til mailen. Modtageren vil kunne se sit eget adressekort med de
oplysninger, du har, og et link i mailen vil føre modtageren til en side hos Plaxo,
hvor han kan rette i oplysningerne.

Når dine venner har svaret, vil du kunne se det på værktøjslinjen i Outlook/OE. Herfra
kan du evt. vælge at sende et svar, og dit adressekartotek er automatisk opdateret.

Tak til min yndlingsredaktør, Kim W, for dette tip. Nu er der ingen undskyldning for
at glemme min fødselsdag ;-)

Sommertid er bogtid - Vælg 3 bøger for kun 9 kr. pr. stk.
- Og så er du ikke forpligtet til at købe flere bøger!
Bestil dine sommerbøger nu og vær klar til den danske sommer!
http://brand2brand.com/s/?a5c116733f5c928e2427b93059655365

5. Tving folk til at huske din side
Det er godt, hvis folk kan finde din side via Google, men hvordan får du gæsterne til
at vende tilbage?

I hæftet "Sjove effekter på hjemmesiden"
http://www.libris.dk/default.asp?loadside=/Vis_produkt.asp?ISBN=87-7843-587-0 kan du
lære, hvordan du sætter et link på din hjemmeside, som folk kan bruge til at
registrere siden blandt deres bogmærker.

Du kan også gøre lidt mere for at tvinge dem - hvis din gæst altså bruger Microsoft
Explorer.

Når gæsten besøger siden, vil han ikke se noget usædvanligt. Først når han lukker
siden, vil han få en dialogboks frem på skærmen, der hjælper ham med at gemme siden
blandt hans favoritter. Du kan se et eksempel her:
http://www.malka.it/tips/demobookmark.html

For at indsætte scriptet på din side, behøver du blot at ændre <body>-taggen til
følgende:

og indsætte selve JavaScriptet som noget af det første i <body>. Du kan hente scriptet
på Tips&Tricks hjemmeside eller ved at følge dette link:
www.malka.it/tips/redirect?tip=70

Få Anders And leveret til døren før alle andre...
Du får 13 numre, en flot T-shirt og sparer knap 200,- kr.!
http://brand2brand.com/s/?f1f50df8a777db6dcc365f803dc893b4

God weekend :-)

--

Varme hilsner