05-09-2003

Ugebrev nr. 26 - [Tips&Trics] - Et halvt år med tips&tricks

1. Internet for absolutte begyndere anmeldt
2. Find varen på nettet
3. Få et kæledyr på skærmen
4. Sig det med billeder
5. Flashing links til hjemmesiden

,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,

Ugebrev nummer 26! Det slår mig lige, at det betyder, at ugebrevet allerede har
eksisteret i et halvt år. Tiden går hurtigt, når man hygger sig, og jeg nyder at lave
denne mail. Det er sådan en slags belønning efter en arbejdsdag: NU skal jeg slappe af
og skrive ugemailen! Tak for at ville læse den lige så trofast uge efter uge :-)

1. Internet for absolutte begyndere anmeldt
Jeg får jævnligt tilsendt e-mailen "Nyt om Bøger" fra Jubii, og det var lidt af en
overraskelse, da jeg læste seneste udgave, pludselig at se et mine hæfter anmeldt.

Jeg har kun én kommentar til anmeldelsen: Æv! Jeg mistede to ugler, fordi hæftet var i
sort/hvidt. Heldigvis bliver hæftet om digital foto for absolutte begyndere i farver!

Britt Malka: Internet for absolutte begyndere. Forlaget Libris, er udkommet. 80 sider,
59 kroner.

Anmeldt af: Grith Lygum

"Internet for begyndere" er et nyt lille hæfte fra forlaget Libris, hvor man som
begynder kan lære alt om, hvordan man som nybegynder bruger Internettet. Hæftet er
bygget op i 5 dele; "Internet", "Dowload fra nettet", "E-mail", "Webmail" og
"Nyhedsgrupper". I løbet af de fem dele bliver man som nybegynder informeret om, hvad
et modem er, hvordan man kobler sig på nettet, skriver e-mails, laver udskrifter,
kopierer tekster og e-mailadresser, downloader, installerer programmer, opbygger
adressekartotek, standser virus (meget apropos), finder nyhedsgrupper og meget mere.
Jeg vil sige, at bogen er en rigtig god start for en nybegynder, alt forklares meget
pædagogisk, med illustrationer og gode overskrifter. Så hvis du har lyst til at lære
Internettet at kende, men ikke kender så meget til det endnu, eller hvis du kender
nogen, der skal til at bruge nettet, er dette hæfte en perfekt gaveidé.
Hæftet får 4 gyldne ugler ud af 6, da det er en god start, men personligt synes jeg,
det er lidt kedeligt med det her sort/hvide hæfte, og kunne ønske mig noget mere
visuelt - men til prisen og de informationer hæftet rummer, er det et fint køb. Men
man kunne jo også passende lave nogle store intro bøger til pc og Internet, hvor der
er alt hvad en nybegynder har brug for at vide - måske en ny idé for Libris?

4 gyldne ugler ud af 6. Godt, lille informativt hæfte til nybegynder brugeren af
Internettet.

Du kan finde de enkelte tips på domænet http://www.tips-og-tricks.com,
men foretrækker du at læse de tidligere ugemails i deres helhed, kan
du nu finde dem på http://www.mail-archive.com/[EMAIL PROTECTED]/

Kom i form og få 2 blade af I Form og spar knap 400,- kroner!
Du får de 2 blade og et rigtig flot hjemmesæt for kun 29,50 kr...
http://brand2brand.com/s/?31b62cd0a56eac4a67ad1184bc84ea94

2. Find varen på nettet
Efter at jeg havde udsendt sidste uges e-mail, var der en abonnent, der skrev tilbage
til mig:

"Tak for alle oplysningerne og de forskellige tips. Jeg ville lige høre om du kender
(nogen) der har AutoCad 3D programmet SolidWorks til en overkommelig pris????"

Desværre kendte jeg hverken programmet eller nogen, der solgte det, men til gengæld
ved jeg, hvor jeg altid selv søger efter varer, før jeg køber.

Det gør jeg på Kelkoo.

Selv om du ikke har tænkt dig at købe varen på nettet, kan det godt betale sig at
kende de lavest mulige priser. Dem kan du med stor sandsynlighed bruge til at
forhandle med din sædvanlige handlende. Vi gjorde det selv med heldigt udfald for
nyligt, da vi skulle købe digitalkamera, og sparede herved 2.600 kroner!

Kelkoo virker på samme måde som fx Google. Du skriver www.kelkoo.dk i din browsers
adresselinje. På Kelkoos hjemmeside kan du skrive den vare, du ønsker at finde, fx
"Palm".

Hvis Kelkoo finder varen, vil du ofte skulle klikke dig videre ved at vælge den
kategori, varen befinder sig i, eller som med eksemplet her vælge, hvilken Palm du vil
kigge på, Zire, m515 eller lignende.

Andre gange kan Kelkoo ikke finde ud af, hvad du mener. Hvis du fx søger efter
Libris-hæftet "Digital foto for absolutte begyndere", kan Kelkoo ikke hjælpe dig, men
hvis du ved, at der er tale om en vare, der fx befinder sig i kategorien
"Bøger&Magasiner", kan du klikke dig ind på den, og herefter søge på titlen eller
forfatteren.

Kelkoo har også prisoplysninger om computere, computer-programmer, flyrejser,
hoteller, hårde hvidevarer og meget andet.

Hvis du udelukkende søger efter hard- eller software-priser, kan du også benytte dig
af tjenesten www.edbpriser.dk

Desværre kunne ingen af stederne give mig oplysninger om priser på "SolidWorks", der
egentligt var udgangspunktet for dette tip. En søgning på ordene "buy" og "SolidWorks"
på Google gav dog nogle hints. Hvis du kender et sted, der sælger programmet billigt,
er du meget velkommen til at sende mig direkte besked - så skal jeg give oplysningerne
videre til rette vedkommende.

,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,

Obs! I næste uge starter en ny konkurrence, hvor du får chancen for at vinde et af
mine hæfter skrevet for Forlaget Libris. Hæftet tilfalder vinderen kvit og frit - nej,
der skal heller ikke betales porto.

Hvad ved du om virus, firewall, adsl, formatering og billedredigering?
Prøv et nummer af bladet 'Komputer for alle' + CD + PALM for kun 19,50 kr.!
PALM indeholder kalender, memo, noter, Regnemaskine, alarm, ur og mm..
http://brand2brand.com/s/?32b6ca1fe56fe679814380272d116093

3. Få et kæledyr på skærmen
Vi har vel alle vores små svagheder, og en af mine hedder sjove pauseskærme eller
tamagotchi-agtige dyr til computeren. Nu kan du få en kanin til at hoppe rundt på din
skærm, spise og lege, eller hvad med katten Felix? Kæledyrene er gratis.

Kaninen finder du på http://www.it-kids.dk/diverse/dyrehandel/ hvor du også kan få
tilbudt en stump kode at sætte på din egen hjemmeside, så du kan give kanin videre til
andre.

Jeg har selv samlet nogle kæledyr op hen ad vejen, selv om det er nogle år siden
efterhånden. Felix, som du måske kender fra kattemaden, går rundt på skærmen eller
oven på dine vinduer. Du kan endda tage ham i nakkeskindet og flytte ham. Selvfølgelig
spiser han også kattemad af og til. Du kan finde Felix på
http://www.geocities.com/foxladi/screensaver.html

Der finder du også en guldfisk, der skal fodres dagligt, medmindre du en dag vil finde
den flydende i vandskorpen. Hvis du passer godt på din fisk, vil du blive belønnet med
et stort kys til sidst ;-)

,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,

Få din yndlingsfilm for 0,- kr. på DVD!
Vælg imellem flere titler – Fristet?
http://brand2brand.com/s/?735b377a5a889d2f3408d3fc1b05d1f1

4. Sig det med billeder
En blomst siger mere end tusind ord... eller også er det omvendt.

Hvor tit har du ikke prøvet at skrive til en ven: Jeg har et problem med min computer.
Den skriver øh... og den gør sådan, altså... og så er du nødt til at lave en længere,
indviklet beskrivelse.

Mange gange kunne dit problem blive løst ved, at du sendte din ven et lille billede
af, hvad der faktisk sker. Før du finder digital kameraet frem, så vil jeg lige gøre
opmærksom på, at der findes andre metoder. Der findes små programmer, der kan tage
billeder af din skærm. Jeg bruger selv det ret geniale program SnagIt. Programmet
koster penge, men de er godt givet ud, for jeg bruger naturligvis dette program ret
meget, når jeg skriver edb-hæfter.

Hvis dit behov er knap så stort, findes der flere gratis programmer, der kan lave
nogle af de basale ting, som SnagIt kan. www.nettips.dk har fundet et af dem:

ScreenHunter er stærk
---------------------
Gratis programmer er altid populære hos Nettips.dk, og denne gang er vi faldet over et
screen capture-program, der hedder ScreenHunter. Det er firmaet Wisdom, der står bag
ScreenHunter, og trods en beskeden størrelse på 330 KB udfører programmet dets opgave
med topkarakterer til følge.

Programmet fås i tre versioner, og i den gratis version som vi valgte, er det muligt
at tage skærmbilleder af den fulde computerskærm, et aktivt vindue, rektangulære
områder som du selv definerer, cursorbilleder samt "tidsindstillet screendumps".

Ved hjælp af hotkeys (F1 til F12) har du nemt ved at tage de skærmbilleder, du har
brug for, og du kan gemme billederne i bmp-, gif- og jpg-format. Skærmbillederne kan
ligeledes automatisk lægges over i udklipsholderen, så de kan bruges i andre
programmer, fx tekstbehandling eller webdesign. Illustrationen til denne omtale er
hentet via ScreenHunter.

Den gratis version af ScreenHunter hentes her.
http://www.wisdom-soft.com/products/screenhunter_free.htm

,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,

Jeg er ved at læse Stephen Kings bog "On Writing" - om at skrive. Det er dels en kort
selvbiografi, dels en grundbog i at skrive. Den mand er et naturtalent på højde med
Mozart! Han har skrevet historier, siden han var dreng, og han gik stadig i skole, da
han solgte sine første noveller. Her får du chancen for at læse bl.a. nogle af Stephen
Kings bøger til en meget overkommelig pris:

Få 3 bøger for kun 9 kr. pr. stk. uden forpligtelser.
Bl.a. Dean Koontz - Stephen King - Barbara Wood!
Så skynd dig at klikke ind og vælg dine 3 bøger i dag...
http://brand2brand.com/s/?d60294303f2731fa1801a85b6919f7a4

5. Flashing links til hjemmesiden

Nogle af dine links er måske vigtigere end andre, og en af måderne, du kan tiltrække
din gæsts opmærksomhed på, er ved at få linket til af flashe - eller blinke, som man
sagde i gamle dage.

I de helt gamle dage fandtes der en HTML-kode, der hed <blink>, og som kun virkede med
Netscape. Det var hensigten, at den kunne bringes til at få ord eller overskrifter til
at blinke. Min mand havde brugt den til et link. Smart, men det krævede, at man
VIRKELIG skulle ønske sig at følge dette link, fordi man holdt musen over det parat
til at klikke, og snart var linket der, snart var det der ikke... Nåh, ja, sådan var
det i internettets ungdom. Man var nødt til at prøve alle de muligheder, der fandtes,
og dermed også lære, hvad man skulle og ikke skulle.

De links, du kan lave her, blinker - eller flasher - ganske vist, men linket virker
hele tiden. Det forsvinder ikke, ændrer bare farven. Du kan vælge at have et link,
hvor selve linkets farve skifter imellem to kulører, eller et, hvor baggrunden ændrer
farve.

På Tips&Tricks hjemmeside kan du finde hele koden, der skal indsættes i <head> på din
hjemmeside. Bare følg linket her: http://www.tips-og-tricks.com/redirect?tip=84

Når du laver selve linket, skal du skrive således:

"test.htm" skal naturligvis udskiftes med den side, du linker til.

"id" sætter linket i stand til at blinke. Det første link skal hedde "flashlink0", det
næste "flashlink1", det tredje "flashlink2" osv.

"flashtype" er enten "0" (link-teksten flasher) eller "1" (baggrundsfarven flasher).

"flashcolor" er den farve, du får linket til at blinke med. Du kan enten skrive
betegnelsen, som i eksemplet, eller bruge hex (ex #FF9900).

Som du vil kunne se af koden, er tippet hentet fra www.dynamicdrive.com, der er en
spændende hjemmeside med masser af sjove effekter til hjemmesiden.

Læs i øvrigt mere i hæftet "Sjove effekter på hjemmesiden" fra forlaget Libris:
http://minilien.com/?LX7odKFfRh - husk, at der nu er 4 % FDB-medlemsbonus.

Få Danmarks billigste webhotel til kun 1,- kr. om måneden!
Du får 20 Mb serverplads, e-mail, fri trafik og meget mere...
http://brand2brand.com/s/?f65b4ae69d7cc0b808589857c5e9b6bc

God weekend :-)

--
Varme hilsner
Britt Malka

...Øjet er legemets lys

Find tipsene på http://www.tips-og-tricks.com
Læs tidligere ugemails: http://www.mail-archive.com/[EMAIL PROTECTED]

Afmeld eventuelt Tips&Tricks i ferien: Besøg www.tips-og-tricks.com/ferie.html

Vil du afmelde ugebrevet? www.tips-og-tricks.com/afmeld.php
Vil du tilmeldes ugebrevet? http://www.tips-og-tricks.com/tilmeld.html

Ugebrevet eller dele af det må i øvrigt godt sættes på egne hjemmesider osv., men dog
vil jeg gerne have en kildeangivelse, link eller lignende sammen med teksten.

Besvar via email