Fredag den 02-04-2004

Ugebrev nr. 54 - [Tips&Trics] - Påskeæg følger markøren

1. Gem filer i andre filer
2. Slå fejlrapportering fra i Windows XP
3. Brug en joker på Google
4. Påskeæg følger markøren
5. Opdater Windows automatisk

,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,ø

Så er det snart påske!

Måske har du allerede gjort din hjemmeside påskeklar, måske skifter den ikke efter
årstiderne.

Hvis du alligevel har lyst til at pynte en lille smule op, så kan du ved hjælp af
denne uges Tips&Tricks sætte flotte påskeæg på, som følger gæstens markør rundt på
siden.

Påskerengøring er en gammel tradition. Man gør rent i huset, fjerner gammelt rod. I
overført betydning rydder man også op i sind og sjæl.

Personligt har jeg en del arbejde, der skal gøres inden påske. Én af dem er at lave de
sidste rettelser på hæftet "Bogføring på pc med SummaSummarum", der burde komme
tilbage med posten i dag. Jeg ved fra forespørgsler, at der er mange, der venter
spændt på dette hæfte, så jeg skal nok skynde mig ;-)

Nok snak - nu til tipsene. God fornøjelse.

1. Gem filer i andre filer

Hvis der er lidt Mata Hari eller James Bond i dig, så vil du nok finde dette tips
morsomt.

Programmet Securengine sætter dig i stand til at gemme hemmelige filer i andre filer.
Du kan gemme tekster i billeder, billeder i lyde eller sågar tekster i tekster. Kun
størrelsen på den bærende fil sætter grænsen.

Jo større fil, du vil gemme, desto større skal værtsfilen være. Det er derfor meget
begrænset, hvad du kan gemme af vejen i en tekstfil, men noget bliver det da til.

Både afsender og modtager skal have programmet installeret.

Du gemmer den hemmelige fil i en billed-, lyd- eller tekstfil, vælger et kodeord,
krypterer og sender via e-mail. Modtageren dekrypterer filen ved hjælp af samme
program.

Programmet er gratis og fås via dette link:

http://securengine.isecurelabs.com/download/securengine_setup.exe

Få en Nokia 3510i med headset for kun 1 kr.!
Ja, det er ligesom at have fødselsdag... ;o)
http://brand2brand.com/s/?0bf2969bc601e71d0da902d008022c8a

2. Slå fejlrapportering fra i Windows XP

Word er gået ned - vil du sende en rapport?

Måske er idéen meget god, fordi med disse rapporter er der håb om, at Microsoft kan
forbedre styresystemet og gøre det mere stabilt, men når Word er gået ned fem gange på
en formiddag, begynder det at være irriterende at skulle vente på, at rapporten bliver
sendt hver gang - eller at svare nej til at sende dem.

Du kan helt slå denne funktion fra, hvis du ønsker det.

1) Klik på Start -> Kontrolpanel.
2) Dobbeltklik på System (i klassisk visning).
3) Vælg fanen Avanceret.
4) Klik på Fejlrapportering næsten nederst.
5) Klik i radioknappen ud for Deaktiver fejlrapportering.
6) Klik OK til denne dialogboks og næste.

Samtidig med at Anti-Pirat-Gruppen optrapper deres heksejagt på folk, der downloader
MP3-filer, skrev Komputer for alle om en undersøgelse fra Harvard University, der
viser, at fildeling ikke påvirker cd-salget. Tværtimod.

Giv din mening til kende i den miniundersøgelse, jeg for længe siden har startet på
min hjemmeside:
http://www.malka.it/home/britt/sjov/afstemninger/mp3.php

Min mening kender de fleste vel efterhånden:

Jeg downloader og bruger MP3, sådan som man før i tiden kunne bruge en pladebutik. Jeg
lytter til musikken og vurderer, om det er noget for mig. Hvis det er, så køber jeg
cd'en. Hvis det ikke er, så sletter jeg MP3-filen.

Min mening om Anti-Pirat-Gruppen og deres metoder kender i hvert fald de mennesker,
der er medlemmer af vores mailing-liste om musik og om edb -
http://www.mailing-lister.net

Nu kan du få et nummer af bladet Komputer For Alle...
Du får også en USB-nøgle, fleecejakke eller cd-label-sæt!
http://brand2brand.com/s/?7c10335eaefdcc7d235d3bef3ec3d53b

3. Brug en joker på Google

I modsætning til mange andre søgemaskiner, der finder ordene "tips, tipset,
tipstjeneste" med mere, hvis man søger på "tip", så finder Google kun helt præcist det
ord, der søges på.

Hvis du søger på "tip" på Google, finder du kun "tip" og ikke de andre afledninger.
Hvis du søger på "tip*", finder du kun "tip*". Jokeren (*) fungerer ikke sammen med et
ord.

Det gør den derimod inde i en præcis sætning, som hvis du fx søger efter "en lille
nisse rejste", hvor disse fire ord skal stå nøjagtig på samme måde, som de er angivet
imellem anførselstegnene.

Hvis du ikke kan huske præcist, hvordan det ene af ordene staves - eller måske slet
ikke kender ordet - kan du bruge en joker: "en lille * rejste".

,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,ø

TDC Bredbånd - Få online rabat på lynhurtigt Internet.
http://brand2brand.com/s/?519f08cfe4beec2834cca0b17c2d7a60

4. Påskeæg følger markøren

Påskeæg er i dag ofte store chokoladeskaller med masser af fyldt chokolade i, eller
der er rigtige gaver i, plysdyr eller andet. Noget tidligere var det rigtige hønseæg,
hvis skaller var farvet fx ved, at de var kogt med løgskaller eller
påskeliljeblomster. Oprindeligt stammer æggene ved påsketide fra den jødiske påske.
Hårdkogte og ristede æg var i stedet for det oprindelige påskelam, der blev ofret, og
de spises stadig ved det traditionelle påskemåltid, Seder.

Vil du have små kulørte påskeæg til at følge musen? Så er her et javascript til dig.

På hjemmesiden finder du tre billeder af påskeæg, som du skal downloade (højreklik på
billederne et ad gangen).

Kopier herefter javascript-koden, der findes i feltet Step 2.

Koden må ikke indsættes i tabeller, imellem <div>-tags eller andre tags. Bare sæt den
ind efter <body>-tagget.

Du finder koden og påskeæggene her, hvor du også kan se traileren i aktion.

http://www.24fun.com/downloadcenter/eastertrailer/eastertrailer.html

God påske!

,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,øº°°ºø,ø

Service og kvalitet hænger ikke altid sammen med pris.

I Frankrig, hvor vi bor, er man lidt mere gammeldags på området end i Danmark. Det er
stadig kutyme, at man siger De til folk, men ikke kender godt. Man hilser på hinanden,
når man går ind i en butik - også på de andre kunder. Kundens ord er mere eller mindre
lov, undtagen de dårlige steder, selvfølgelig, men de lukker efter et stykke tid.

Vi er med andre ord godt forvænt og godt forkælede.

I øjeblikket er jeg ved at lave hjemmeside for en kunde, og kunden har valgt
nedenstående webhotel. Jeg må sige, at jeg intet har fundet at udsætte på hverken
deres service eller deres kvalitet. Det er muligt, at de ikke er perfekte, men ... jeg
har indtil videre kun godt at sige om dem. Hurtige svar, når man mailer et spørgsmål.
Deres server har ikke været nede. Alt har funget upåklageligt.

Hvis de ændrer sig og service og kvalitet bliver ringere? Tjah, så er det ikke meget,
man mister. Du kan få webhotel helt ned til 1 kr. om måneden, om end jeg plejer at
anbefale Gamma-suite, som vist koster 10 kroner om måneden. Den løsning er god, hvis
du både vil bruge PHP og MySQL.

Optimer din hjemmeside med et webhotel til kun 1 kr.!
Så er du klar til at udforske Internettets utallige muligheder....
http://brand2brand.com/s/?322693cd543c1d237934a671944a5266

5. Opdater Windows automatisk

Hvis dit styresystem hedder Windows, er det meget vigtigt, at det bliver opdateret.
Den cd, der følger med de fleste computere, er nemlig ikke nok. Efterfølgende er der
nemlig fundet fejl og huller i sikkerheden i styresystemet, og nogle af disse er
blevet lukket af Microsoft. De lukkes bare ikke af sig selv - du skal på nettet og
installere disse "patches", som de ofte kaldes. Lapper.

Ved du, hvordan man gør det?

Ellers har Frank Simens lavet en vejledning til, hvordan du får automatisk opdatering
af Windows. Ifølge ham er 31 procent af de danske pc'er ikke opdateret, og det lyder
sandsynligt. Hvis din pc ikke er opdateret, er der større risiko for, at du får orme
og vira, og at du spreder disse orme og vira til andre - også selv om du måske ikke er
klar over det. For måske tror du, at din pc opdateres automatisk, men gør den nu også
det?

Gør dig selv - og andre - en tjeneste, hvis du ikke er så ferm til manuelle
opdateringer. Tjek din pc:

http://www.help2day.dk/2004/klik.asp?id=44

God weekend og god påske!

--
Varme hilsner
Britt Malka

...Mais la vie sans toi, je sais pas

Tøm din mailboks!

Hver uge får jeg mails retur fra folk, hvis mailbokse er propfyldte.
Når dette er sket tre gange, afmelder jeg vedkommende.
Derfor: Husk at tømme din mailboks jævnligt. Det er i øvrigt også uhøfligt at have en
mailadresse og ikke svare folk inden for en rimelig tid.

Find tipsene på http://www.tips-og-tricks.com
Læs tidligere ugemails: http://www.mail-archive.com/[EMAIL PROTECTED]

Afmeld eventuelt Tips&Tricks i ferien: Besøg www.tips-og-tricks.com/ferie.html

Vil du afmelde ugebrevet? www.tips-og-tricks.com/afmeld.php
Vil du tilmeldes ugebrevet? http://www.tips-og-tricks.com/tilmeld.html

Ugebrevet eller dele af det må i øvrigt godt sættes på egne hjemmesider osv., men
dog vil jeg gerne have en kildeangivelse, link eller lignende sammen med teksten.

Besvar via email