2008/4/14 Thanos <[EMAIL PROTECTED]>:
> ΚΙΝΗΣΗ wrote:
>  > Θέλω να κάνω format σε ένα δίσκο. Γνωρίζει κανείς ποιό πρόγραμμα να
>  > χρησιμοποιήσω;
>
>  Η έννοια "format" είναι λίγο παρεξηγημένη. Μπορείς να γίνεις πιο σαφής;
>  Τι ακριβώς θέλεις να κάνεις; Αν όντως θέλεις να κάνεις "format" σε έναν
>  δίσκο (στον οποίο έχεις δημιουργήσει ένα partition), σε τι filesystem
>  θέλεις να είναι αυτό;
>
>  Να υποθέσω πως έχεις το Ubuntu Desktop CD, έτσι; Τρέξε το ως LiveCD και
>  ψάξε για το gparted. Ίσως βρεις μόνο σου την άκρη.
>
>  --

Και για να σε βοηθήσουμε να επιλέξεις filesystem έχεις τις εξής επιλογές:

* ext3 (ή ext2): Το προεπιλεγμένο ελεύθερο σύστημα αρχείων του linux.
Το ext3 είναι μεταγενέστερο του ext2 και είναι ουσιαστικά το ext2 με
journaling. Αν πρόκειται για δίσκο που πρόκειται να προσπελαύνεται
μόνο από συστήματα linux επιλέγεις ext3. Τελευταία μαθαίνω ότι
κυκλοφορούν drivers και προγράμματα που δίνουν τη δυνατότητα σε
λειτουργικά MS Windows να προσπελαύνουν συσtηματα αρχείων ext3, οπότε
ίσως μπορείς με κάποιο extra πρόγραμμα να χρησιμοποιείς δίσκους
διαμορφωμένους σε ext3 και σε windows.

* fat32 (ή fat16, fat8): Το παραδοσιακό σύστημα αρχείων του
λειτουργικού συστήματος MS-DOS (fat16) και στη συνέχεια των
λειτουργικών συστημάτων της σειράς MS Windows 9x (fat32). Το fat, αν
και ιδιοκτησία της microsoft, χρησιμοποιείται επίσης σε αφαιρούμενους
δίσκους, usb sticks και κάρτες μνήμης, μια και είναι το μοναδικό
σύστημα αρχείων που μπορεί να προσπελαστεί  εγγενώς από λειτουργικά
συστήματα MS-DOS, MS-Windows, Linux, MacOS και τα περισσότερα Unix,
καθώς και συσκευές όπως mp3 players, φωτογραφικές μηχανές και κινητά
τηλέφωνα. Αν ο δίσκος που πρόκειται να διαμορφώσεις είναι αφαιρούμενος
και θες να είσαι σίγουρος ότι θα αναγνωρίζεται από όποιον υπολογιστή ή
συσκευή και αν τον συνδέσεις, τότε το fat είναι η επιλογή σου.
Μειονέκτημα: Λόγω του σχετικά μεγάλου μεγέθους cluster είναι μη
αποδοτικό για δίσκους μεγάλης χωρητηκότητας.

* NTFS: Το προεπιλεγμένο σύστημα αρχείων των λειτουργικών συστημάτων
της σειράς MS WindowsNT και στη συνέχεια των μεταγενέστερων εκδόσεων
MS Windows 2000, XP, Vista. Ανήκει και πάλι στη microsoft, είναι πιο
αποδοτικό από το fat, αλλά προσπελαύνεται μόνο από λειτουργικά
συστήματα Windows NT ή 2000 και νεότερα και πρόσφατα και από το linux
με τη βοήθεια του driver ntfs-3g. Δεν γνωρίζω αν το MacOSX "βλέπει"
NTFS... Ίσως ναι... Αν ο δίσκος που πρόκειται να διαμορφώσεις είναι
αρκετά μεγάλος και θέλεις να τον χρησιμοποιείς σε πρόσφατες εκδόσεις
Linux και Windows, το ntfs είναι μια επιλογή.

* Πιο "εξωτικά" συστήματα αρχείων όπως reizerfs, jfs και άλλα, που τι
είναι και σε τι είναι καλό το καθένα μπορείς να μάθεις με λίγο
διάβασμα στο διαδίκτυο.

--
Konstantinos Togias
Dipl.-Math., M.Sc.