'Όπως είπα και πιο πάνω είμαι υπέρ της λίστας. Είμαι γραμμένος σε 10
περίπου λίστες με αρκετή κίνηση η καθεμία. Βρίσκω πολύ πιο εύκολο να
συζητάω και να βοηθάω μέσω της λίστας. Χρησιμοποιώ το gmail για να
διαχειρίζομαι τα email μου. Τα email έρχονται στο mail box μου και
επισημαίνονται με ταμπέλες (labels) ανάλογα με τα φίλτρα που έχω
ορίσει. Έχω ένα label για κάθε λίστα (πχ. hellug-public, lgu,
ubuntu-gr, ... ) και έχω ορίσει στα φίλτρα τα email που προέρχονται
από λίστες να μην εμφανίζονται στο γενικό inbox μου αλλά μόνο κάτω από
τα labels στα οποία αντιστοιχούν (archive). Ακόμα το gmail ομαδοποιεί
σε νήματα συζητήσεων (threads) τα emails που λαμβάνει (όταν πατήσει
κάποιος reply to all σε ένα email από τη λίστα, η απάντησή του θα
φανεί σαν συνέχεια-επέκταση του νήματος στο οποίο ανήκει το email στο
οποίο απάντησε. Με τον παραπάνω τρόπο (filters, labels, archiving,
threading) το mailbox μου είναι πάντα τακτοποιημένο ακόμα και όταν έχω
μέρες να το δω και παρ' όλο που λαμβάνω πάνω από 100email την ημέρα.
Οι λειτουργίες αυτές (filters, labels, archiving, threading) υπάρχουν
σε όλους τους σύγχρονους mailers (thunderbird, evolution - έχω καιρό
να τους χρησιμοποιήσω, αλλά νομίζω δεν έχουν κάποια σημαντική
έλλειψη). Πιστεύω λοιπόν ότι όλοι όσοι θέτουν σαν επιχείρημα ότι η
λίστα προκαλεί χάος στο mail box τους και ότι δυσκολεύονται να
παρακολουθούν τη ροή μιας συζήτησης σε αυτή, μπορούν απλά να το
οργανώσουν λίγο καλύτερα ή/και να χρησιμοποιήσουν πιο σύγχρονα
εργαλεία.

Όσον αφορά την πρόσβαση στα μηνύματα από μη εγγεγραμμένους χρήστες
ώστε να μπορούν όλοι να διαβάζουν τα email της λίστας, αυτό υπάρχει
(όχι μόνο στην ubuntu-gr, αλλά σε όλες τις λίστες), λέγεται αρχείο
λίστας, είναι δημόσιο για το ubuntu-gr, και το google το επισκέπτεται
αρκετά συχνά. Το αρχείο της ubuntu-gr βρίσκεται στη διεύθυνση
https://lists.ubuntu.com/archives/ubuntu-gr/ , ενώ το παίρνει και το
nabble και το δείχνει σε μορφή που μοιάζει πιο πολύ με forum εδώ:
http://www.nabble.com/Ubuntu-gr-f12741.html . Από το τελευταίο url
μπορεί κάποιος να κάνει και αναζήτηση ή να περιηγηθεί στα νήματα της
λίστας.

Ένα ακόμα σημαντικό πλεονέκτημα της λίστας, είναι ότι εφόσον τα email
φτάνουν στο δικό μου mailbox και αποφασίζω εγώ πως θα
κατηγοριοποιούνται και θα φαίνονται, έχω πολύ καλή εποπτεία με μια
ματιά της κίνησης των διαφόρων λιστών στις οποίες είμαι γραμμένος, και
με ένα κλικ, όταν έχω χρόνο και διάθεση, πηγαίνω στο αντίστοιχο label
και διαβάζω τις νέες συζητήσεις. Σε λίστες με μεγάλη κίνηση ή μέρες
που είμαι πνιγμένος, σκανάρω απλά τους τίτλους, διαβάζω μόνο ότι θεωρώ
ενδιαφέρον και κάνω τα υπόλοιπα ένα mark as read για να μην τα έχω να
φαίνονται ως αδιάβαστα. Είμαι γραμμένος σε αρκετά forum, αλλά την
άμεση σχέση που έχω αναπτύξει με τη λίστα δεν την έχω με κανένα από
αυτά. Σχεδόν σε όλα, μπαίνω εντελώς περιστασιακά, μπορεί να γράψω
κάτι, αλλά επειδή είναι πολλά forum διασκορπισμένα στο διαδίκτυο είναι
τρελό χάσιμο χρόνου να μπαίνω σε καθένα από αυτά καθημερινά και να
ψάχνω τα νέα threads. Όσα post έχω κάνει σε forums έχουν μείνει
unattended από εμένα μετά από 2-3 μέρες. Εκτός βέβαια τις περιπτώσεις
που έχω επιλέξει να ειδοποιού μαι με email για απαντήσεις, αλλά έτσι
αυτό που κάνω είναι να χειρίζομαι το thread αυτό του forum σαν λίστα.
Αν φτιαχτεί forum είμαι 100% σίγουρος ότι δεν θα μπορώ να το
παρακολουθώ τόσο καλά όσο τη λίστα, εκτός και αν ρυθμίσουμε κάθε νεο
post να έρχεται στο email μου, το κάνουμε δηλαδή λίστα!

Επίσης βρίσκω πολύ πιο εύκολο να συντάσσω ένα email στον mailer μου
και να το στέλνω κάθε φορά που θέλω να πω κάτι στη λίστα, από το να
περιηγούμαι στο site του φόρουμ και να δημιουργώ με τον εκεί editor
θέματα και posts. To ίδιο και για τις απαντήσεις: reply to all ->
γραφεις -> send και τέλειωσες. Και μπορείς να κάνεις forward ή cc τα
μηνύματα από και προς τη λίστα και σε τρίτους απλά βάζοντας το email
τους στο αντίστοιχο πεδίο.

Τέλος, θα αναφερθώ στα html formated posts με τα κόκκινα 30άρια
γράμματα που αναβοσβήνουν και τις φατσούλες που κάνουν τούμπες γύρω
από τα περισσότερα μηνύματα forum που έχω δει, για να πω ότι τα βρίσκω
εκνευριστικά γιατί δημιουργούν τέτοιο άχρηστο θόρυβο γύρω από το post
που προσπαθώ να διαβάσω που πολλές φορές κάνουν τόσο δύσκολη την
ανάγνωσή του που τα παρατάω. Τον mailer μου τον έχω ρυθμίσει να
στέλνει και να δείχνει plain text για να αποφεύγω αυτές ακριβώς τις
ενοχλήσεις.

--
Konstantinos Togias
Dipl.-Math., M.Sc.