Från: Johnny Rosenberg <gurus.knu...@gmail.com>
Datum: 10 november 2017 20:22
Ämne: Re: [sv-users] Ersätt
Till: Per Schoerner <p...@schoerner.se>

Den 10 november 2017 15:18 skrev Per Schoerner <p...@schoerner.se>:

> Hej
>
> Försöker använda funktionen ERSÄTT. Jag har en kolumn med värden som
> består av 3 tecken, en blank, 3 tecken.
>
> Jag vill ha bort den där blanka i mitten, så jag skriver ERSÄTT("
> ";4;1;""). resultater blir att hela cellen blir tom.
>
> Missar jag nåt?

Japp. Skriver du formeln så (fast med ett likhetstecken före), så blir den
tom.

I din formel ersätts ett mellanslag med ingenting, men originalsträngen som
består av tre tecken, ett mellanslag och tre tecken till är ju inte med i
formeln över huvud taget.
Om originalsträngen ligger i A1 så kan du, i någon annan cell, exempelvis
B1, skriva:
=ERSÄTT(A1;4;1;"")

I mitt fall får jag:

A1 B1