Den ons 6 jan. 2021 kl 10:14 skrev Lennart <lenn...@eml.cc>:

> Tack Johnny, och även Erik Österlund, för tips om att ändra språk. Det var
> ju synd att det bara var i Calc som det gick så enkelt att ändra språk i
> menyerna.

Vad menar du? Inställningen gäller rubbet. Om du i LibreOffice Calc väljer
engelska, stänger LibreOffice och sedan öppnar LibreOffice Writer är den på
engelska. Det spelar ingen roll vilken du är i, språket för det grafiska
användargränssnittet gäller hela LibreOffice. Får du ett annat resultat?
Eller menar du något helt annat?

> För i  *Verktyg → Alternativ… → Språkinställnignar→ Språk →
> Användargränssnitt*, där syns inget annat alternativ att välja på.

Men samma alternativ finns oavsett om du öppnat LibreOffice Calc eller
LibreOffice Writer, eller?

Vad jag förstått så ska alltid Engelska (USA) finnas med. Det är så att
säga ”originalet”, men det kanske inte är så numera, då?
Går jag in på sidan (http://www.libreoffice.org/) och väljer Download får
jag upp möjligheten att ladda ner svenskt användargränssnitt (till Linux,
eftersom det är det jag använder), men om jag tvångsväljer Windows finns
det inte med längre, då blir istället huvudnerladdningen på svenska, eller
hur man ska uttrycka det hela, så det kanske är en Windows-grej då.

Tydligen måste man ladda ned språkpaket först, men nu jag hittar
> ingenstans där det går att ladda ned något sådant. Förut skulle man ju
> alltid själv ladda ned ett svenskt språkpaket men nu, med version 7 av
> Libreoffice, är är det tydligen inbyggt. Och varifrån i världen jag än
> försöker ladda ned Libreoffice, så är det nån hustomte på internet som ser
> till att jag ändå laddar ned svenska Libreoffice.

Kan inte testa att installera på Windows just nu eftersom jag inte har
Windows och jag är inte på jobbet nu, men på Download-sidan på
http://www.libreoffice.org/, även när jag väljer Windows, står det ju
längst ner i rutan: ”need another language?
<https://www.libreoffice.org/download/download/?type=win-x86_64&version=7.0.4&lang=pick>”.
Klickar jag på den får jag upp en himla massa språk, varav tre av dem är
engelska (GB, US, ZA). Har du provat att välja någon av dem?

Vet inte om man i Windows kan välja flera olika språk samtidigt, vore
konstigt om det inte gick. Jag tror ändå att jag har svenska och engelska
samtidigt i min installation på jobbet, men det är version 6.2 eller
liknande… eller kanske 6.4.

> Och det är ju inte fel i och för sig, men jag skulle vilja växla ibland
> till engelska. Men det ska inte tolkas som att jag inte värdesätter de
> svenska översättarna, inte alls. Ett stort tack till alla som gör det
> möjligt att ha Libreoffice på svenska! En hjälteinsats för svenska folket
> skulle jag vilja säga. Fast mina internationella kontakter gör att jag
> ibland behöver menyerna på engelska.
> Hälsningar
> Lennart
>
> Och visst, jag har också låst in mig på Windows, version  8.1 närmare
> bestämt.

*Ryser*
Tycker Windows 10 på jobbet är illa nog och innan vi tvingades ha den hade
vi Windows 7 och den var fruktansvärd. Känner mig oerhört handikappad på
jobbet med vilken som helst av de två. Men det var ju utanför ämnet, i och
för sig.

Vänliga hälsningar

Johnny Rosenberg