Hej!Min fundering rör sig kring analys av linjer i Calc och önskar presentera
resultatet i ett diagram.
Antag att uppgifter som skapar räta linjer (enligt räta linjens formel y = k *
x + m ) finns.

Antag att det finns två linjer och jag önskar se var linjerna korsas i ett
diagram.

För Linje1 gäller "k=0,25" och "m=18"
För Linje2 gäller "k=0,15" och "m=69"
1)För att hitta korsningspunkten kan dessa två ekvationer ställas mot
varandraex .: 0,25 * x +18 = 0,15 * x + 69 samt sedan lösa ut x och få ett
resultat.
Hur ser en generell lösning ut i Calc?
Jag kanske enkelt vill kolla var en annan rät linje korsar (ex. 0,055 * x + 60)
- Om den ens korsar någon av de andra linjerna :-)
Absolut är det möjligt att skapa några tabeller och jämföra dessa, men först
måste jag veta vilket område som är intressant (korspunkten) för att få ett
diagram som visar det väsentliga.

2)Måste tabeller först skapas, innan diagram kan skapas? eller är det möjligt
att skriva en formel som i sin tur skapar diagrammet?