Türk Wikimedia Topluluğunun Değerli Üyeleri,
Bildiğiniz gibi Nisan sonunda Türk yetkililer, tüm dillerdeki Vikipedi'ye
Türkiye'den çevrimiçi erişimi engelledi. Bu, Wikimedia hareketinin tarihinde
herhangi bir devlet tarafından uygulanmış en ağır engellerden birisi
konumundadır. Vikipedi'nin Türkiye'de engellenmesi, ülkedeki 80 milyon kadar
kişinin dünyanın en zengin ve en kapsamlı özgür ansiklopedisine erişimini
engellemektedir. Bu durum, aynı zamanda dünyanın geri kalanının Türkiye’nin
vatandaşlarının görüş ve bilgisine erişmesine de engel olmaktadır.
Nisan'dan beri durumu yakından izlemekte, topluluğun bilinen üyeleri ile
iletişim kurmakta ve yasağı koyan yetkili Türk mercisi içindeki kaynaklar ve
iletişim noktaları ile çalışmaktayız. Çabalarımızın tek bir amacı oldu:
Wikimedia'nın doğrulanabilirlik, tarafsızlık ve bilginin özgürlüğü değerlerine
bağlılığımızı korurken engelin de kaldırılması.
Bunların çoğunu sessizce yaptık ancak Türkiye'deki toplulukla, yani sizlerle
daha fazla bilgi paylaşma vaktinin geldiğini hissediyoruz.
Sizin yanınızdayız
Öncelikle bir konuya açıklık getirmek istiyorum: Wikimedia Vakfı ve küresel
Wikimedia topluluğu olarak Türkiye'deki gönüllüler topluluğuna desteğimiz tam.
Açık ve özgür kültür ve bilgi birikimine artık ulaşamayan on milyonlarca
öğrenci, işletme, araştırmacı, bilim insanı ve diğer herkes için bu durumu
düzeltmek adına sizinle birlikte çalışmaya devam edeceğiz.
Vakıf yönetimi de şahsen ben de durumu yakından takip etmekteyiz. Türkiye
halkının, dünyaya ilişkin özgür ve kısıtlanmamış bilgilere erişiminin
engellenmesini derin kaygı ve üzüntüyle karşılamaktayız. Bu engel yalnızca
Türkiye’nin halkına zarar vermiyor: Burada yaşayanların Wikimedia projelerine
aktardığı bakış açılarından ve bilgilerden de dünyayı mahrum kılıyor.
Seslerinizi, bakış açılarınızı, kültürlerinizi ve tarihinizi özlüyoruz.
Katkılarınız önemli
Yıllardan beri Türkiye ve dünyanın dört bir yanındaki Wikimedia gönüllülerinin
katkıları sayesinde maddeler oluşturulmakta ve geliştirilmektedir. Sizler tüm
konuları, hatta tartışmalı konuları bile, Vikipedi değerleri ile nesnellik ve
güvenilir kaynakların kullanılması gibi politikalarımıza uygun olacak şekilde
her yönüyle ele almak için iyi niyetli bir çaba göstermektesiniz. Bu, dünyada
tamamıyla benzersiz bir süreçtir. Diğer hiçbir İnternet platformu veya bilgi
topluluğu, dünyanın onlarca milletinden ve yüzlerce dilinden insanların bilgi
ve yaratıcılıklarını kendine özgü biçimde birleştirecek şekilde çalışmıyor.
Hareketimiz, küresel ve birbirine bağlıdır. Dünyanın herhangi bir bölgesinde
yapılan bir sansür, tümümüz tarafından hissedilir. Bu, “her bir birey için
özgür bilgi” şeklindeki ortak amacımıza aykırı düşmektedir. Vikipedi'nin
kurucusu Jimmy Wales, bu ay Kanada'nın Montreal şehrinde düzenlenen yıllık
Wikimania konferansında Türkiye'deki Wikimedia topluluğundan bahsettiğinde,
dünyanın farklı noktalarından gelen 1.000 kadar Wikimedia kullanıcısı
tarafından alkışlarla karşılandı.
Hepiniz, sürekli aklımızdasınız.
Wikimedia Vakfı’nın yapmakta oldukları
Vikipedi'ye Türkiye'den erişimin yeniden sağlanması Wikimedia Vakfı'nın en
başta gelen önceliklerindendir. Engelin öğrenilmesinden hemen sonra Vakıfta
İletişim, Topluluk Katılımı, ve Hukuk departmanlarımızdan üyeler ile bir
çalışma grubu oluşturduk. Türkiye'den Vikipedi'ye erişimi değerlerimize uygun
bir yolla yeniden sağlamak üzere engel konulduğundan beri hemen hemen her gün
toplanmaktalar. Vakfın Liderlik Ekibi ve Mütevelli Heyeti de durumu yakında
takip ediyor ve çalışma grubunun faaliyetlerini destekliyor.
Çok deneyimli bir Türk hukuk müşaviri tutmak, Türkçe Wikimedia topluluğu
üyelerini dinlemek, Türkiye'de dijital ve medya konularındaki yerel ve
uluslararası uzmanlara danışmak, basını takip etmek ve gerektiğinde basın
haberlerine yanıt vermek çalışmalarımız arasındadır. Yasal yollardan da gerekli
aksiyonları almaktayız: Hemen Türk alt mahkemelerinde yasağa itiraz ettik ve bu
çalışmalara Türk Anayasa Mahkemesi‘ne engelin kaldırılması için yaptığımız bir
başvuru ile devam etmekteyiz.
Türkiye Bilişim ve İletişim Teknolojileri Kurumu‘ndaki (BTK) ilgili
yetkililerle açık bir iletişim kanalı geliştirmek için de çalıştık. Bu
görüşmelerde yetkililerin Vikipedi'nin işleyişini, diğer çevrimiçi topluluk
platformlarından farkını ve Wikimedia'nın dünyada bilginin özgürce paylaşılması
için sağlayacağı değeri anlamalarına yardımcı olmaya odaklandık.
Vakıf herkesin doğrulanabilir bilgiyi her zaman ve kayıtsız şartsız okuma ve
paylaşma hakkını savunmaya devam edecektir. Açık ve yapıcı oldukları sürece bu
çabalarımızı ısrarla sürdürme niyetindeyiz.
Son düşünceler
Engelin kaldırılıp kaldırılmayacağını ve ne zaman kaldırılacağını bildiğimi
söyleyebilmek isterdim. Ancak, bu durumların genellikle belirsiz olduğunu ve
mevcut çıkmazın nasıl çözüleceği konusunda farklı paydaşların farklı görüşleri
olduğunun farkındayız. Türk makamlarının önündeki güncel sorunlardan sadece
birisi olduğumuzu bilsek de onlardan özellikle yaklaşan okul dönemi ve akademik
dönemin başlamasıyla Vikipedi’nin erişime yeniden açılması konusuna öncelik
vermelerini talep etmeye devam edeceğiz.
Bu sırada Türkiye’deki Wikimedia topluluğunu desteklemeyi, yetkililer ile
diyalog kanallarını açık tutmayı ve Wikimedia’nın nasıl işlediğine dair eğitici
bilgiler vermeyi sürdürmeye kararlıyız. Yasağı, Wikimedia değerlerine uygun
olarak kaldırmak için çalışmaya devam edeceğiz. Dünyanın her yerinde sansüre
muhalefetimizi ve bilgi ve ifade özgürlüğüne desteğimizi sürdüreceğiz.
Gelişmeler oldukça sizlerle bilgi paylaşmaya devam edeceğiz.
Birçoğunuzun engelin kaldırılması çalışmalarına katılmak istediğinizi
biliyorum. Şimdilik, yazar topluluğunun bilgiyi özgürce kullanılır hâle getirme
ana misyonuna katkı vermeyi sürdürmesini öneriyoruz. Wikimedia, içeriği ne
kadar zengin ve bilgi dolu olursa o kadar güçlüdür. Özgür bilginin önemine dair
en önemli kozumuz, isteyen herkese bilgi ve kültür yaymak üzere yapılan olumlu
çalışmaları sürdürmektir.
Dostlukla kalın,
Katherine Maher, Wikimedia Vakfı Genel Müdürü, 14:21, 30 Ağustos 2017 (UTC)
--
Farkhad Fatkullin - Фархад Фаткуллин http://sikzn.ru/ Тел.+79274158066 /
skype:frhdkazan / Wikipedia:frhdkazan