Jag tittade igenom alla nyregistrerade konton och deras bidrag den sista
dagen av mässan och de påföljande dagarna. Jag följer ju också
regelbudnet alla nya artiklar och märker där snabbt nya ovana användare
och entusiaster som börjar med nya ämnesområden. Och tyvärr är den
noterabara effekten av Bokmässan Noll. Dvs högst något enstaka nytt
konto , inga nya artiklar. Däremot har jag subjektivt sett lite fler
småändringar av oinloggade av detaljer i artiklar som kan ha intresse
för bokmässebesökare.
Som jämförelse kan man se de insatser som gjorts av erfarna
Wikipediaanvädnare i denna typ av artiklar, som varit klart noterbart
denna period, dels påverkat av mässan och de foton som togs där och dels
runt Nobelpriset och dess spekulativa kandidater

Jag är inte helt förvånad då också tidigare presentationer inför
entusiastik och intresserad publik inte resulterat i någon som helst
noterbar ökning av nya användare och insatser. Samtidigt finns det en
god ström av nya användare och bidrag där man kan se att en hel del är
upp i åldarna och som ofta skriver några få artiklar i sitt
favoritområde (tyvärr ofta för att pusha för något).

Wikiepdia Academy nu i novemebr är vår mest ambitiösa satsning för att
engagera nya användare, och det bli viktigt följa upp nyaaktivitet. men
om även den ger begränsat resutlat så tror jjag det är dags skrota tron
att lite prat inför intresserade leder till ökasd aktivitet/nya användere.
 Anders.