Hej,

En sak som vi inte gjort på någon större skala än så länge, men som jag tror
skulle kunna få en del resultat och uppmärksamhet är en filmtävling. Där skulle
vi också kunna dra nytta av att skolan söker med ljus och lykta efter projekt
där eleverna får göra något för "den riktiga världen". De har dessutom
utbildningar där elever lär sig filma, utrustning och en tydlig målgrupp (andra
elever).

Jag tänker mig följande upplägg:

* vi ansöker om 150.000 kr hos internetfonden
* vi utlyser en tävling i tidningen Skolvärlden i stil med den här tävlingen
(http://www.dizzatobak.se/about/), men med uppdraget att spela in filmer till
Wikipedia. Prissumman: 50.000 kr i förstapris och därefter några mindre priser
(2:a pris 10.000 och 3-10:e pris 5.000 = sammanlagt 100.000 kr i prispengar!).
Filmerna ska laddas upp till Commons, ligga under en fri licens och passa in i
en Wikipedia-artikel (som till exempel Nobelpriset-filmerna:
http://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Nobel_Prize_2009_videos).
Tyngdpunkten ska ligga på hög kvalitet och bra innehåll.
* vi tar hjälp av en kändisjury, typ Mark Levengood, Jessika Gedin, Unni
Drougge, Johan Hakelius (som länkar till Wikipedia i sina kåserier i
Aftonbladet), Isobel Hadley-Kamptz, etc, som är med och bedömer filmerna. Det
vore bra om vi kunde få med några filmkunniga, typ någon på Svenska
filminstitutet, någon pedagog, typ Annette Holmqvist på Skolverket, och någon
wikipedian.

Om vi utlyser det här i början av mars borde vi kunna ha stoppdatum i början på
juni och ändå få ganska mycket bidrag.

Vad tror ni om det?

Med vänliga hälsningar,

Lennart

Lennart Guldbrandsson, ordförande för Wikimedia Sverige
http://se.wikimedia.org/wiki/Huvudsida

Tfn: 031 - 12 50 48
Mobil: 070 - 207 80 05
Epost: l_guldbrands...@hotmail.com