Genom tips på tyska Wikipedias mailinglista (wikide-l) fick jag
veta att det finns något som heter Google Trends, där sökmotorn
berättar hur folk på olika orter söker efter olika begrepp.  Jag
vet inte hur tillförlitligt eller användbart detta är, men kanske
ger det en fingervisning.  Det är åtminstone rätt roligt.

Jag jämförde givetvis Wikipedia, Susning och Nationalencyklopedin
och fick den här grafiken:

http://www.google.com/trends?q=wikipedia%2C+susning%2C+nationalencyklopedin&ctab=0&date=all&geo=SE

Tydligen börjar statistiken på nyåret 2004 och susning har hela
tiden legat konstant.  Wikipedia dyker upp på försommaren, efter
att susning.nu stängde i april 2004 och börjar ett år senare få
övertaget bland läsarna. Nationalencyklopedin dyker upp senare och
har lägre nivå.  Det kan ju förklaras av att folk som använder NE
går direkt till rätt sajt och behöver inte söka efter ordet
"Nationalencyklopedin" på Google.

En märklig detalj är att fliken "Languages" visar att svenskarna i
första hand söker efter Wikipedia på tyska, sedan engelska,
franska och sist svenska.  Förklara det, den som begriper!

Nu lägger vi till Expressen och Aftonbladet i jämförelsen och får
den här märkliga grafen:

http://www.google.com/trends?q=wikipedia%2C+susning%2C+nationalencyklopedin%2C+expressen%2C+aftonbladet&ctab=0&date=all&geo=SE

Den plötsliga spiken är annandag jul 2004 - flodvågskatastrofen.
Alla utom Göran Persson var ute på nätet och sökte information.
Bortsett från det, ökar båda kvällstidningarna sakta.  Men under
första kvartalet 2006 börjar Wikipedia komma ikapp Expressen!

Det är alltså söktermer man jämför här, inte sajter.  Man kan
exempelvis prova att jämföra Strindberg, Lagerlöf, Lindgren, för
att se vem som är Sveriges litterära gigant.  Eller video, film,
dikter, böcker, konst.  Eller Volvo, Saab, Ford, Opel.  Eller
vård, skola, omsorg.

--
  Lars Aronsson ([EMAIL PROTECTED])