Salam sejahtera,
saya sangat setuju dengan berbagai pendapatnya saudara zelly yang menyatakan
bagaimanakah sesungguhnya harus kita atur rule of the game, inilah
sesungguhnya yang harus kita perdebatkan bukan masalah untuk tolak dan
terima paten, sesungguhnya dalam penerapan teknologi ada dua ranah persoalan
yaitu ranah teknikal dan tanah kelembagaan, ranah teknikal berkaitan erat
dengan soal kinerja teknologi dan ranah kelembagaan berkaitan dengan
tatanilai dan norma perilaku yang berlaku dalam masyarakat.
wassalam