fala Rodrigo,

estou a par do conceito de aquisição, mas acho que o problema não é
esse. Desconfio que seja alguma particularidade do page template.

Tanto acho isso que o file "arquivo" também está no mesmo nível que o
script e funcionou como esperado.  Veja o que eu encontrei no zope
book, sobre a variável context:

Since scripts are called on Zope objects, you can get access to Zope
objects via the context variable, as described
above in the section "Calling Scripts". For example, this script
returns the number of objects contained by a given Zope
object:
## Script (Python) "numberOfObjects"
The Zope Book (2.6 Edition)
232
##
return len(context.objectIds())

The script calls context.objectIds() , a method in the Zope API, to
get a list of the contained objects. objectIds is
a method of Folders, so the context object should be a Folder-like
object. The script then calls len() to find the number
of items in that list. When you call this script on a given Zope
object, the context variable is bound to the context object.
So if you called this script by visiting the URL
FolderA/FolderB/numberOfObjects , the context parameter would refer to
the FolderB object.

--
:?)