- es un missatge llarg, perdoneu el rollo-

Hola Maarten (i tots),

Estic d'acord amb el que dius, cal una empenta des de la Societat.

L'administració pot fer coses com regular el mercat per obrir-lo a una competència
real, fer servir el seu poder de compra, assegurar que les seves webs son compatibles
amb tots els navegadors i que els documents que s'hi pengen estan, com a mínim, tb en
formats oberts. L'administració, tot i les inèrcies tipus "Si, Ministre", pot canviar,
poc a poc, si hi ha un lideratge polític.

Tot i així, els canvis son mes duradors si es la societat qui els demana i efectua.
L'administració pot ajudar a despertar una demanda oculta o que "al no estar de moda"
no aflorava (com el tema dels accidents de trànsit i l'excés de velocitat, o altres),
però no pot forçar un canvi social si la societat no vol moure's. D'aquí el perill de
que es vegi o alguns vulguin aprofitar el PL com una "imposició del tripartit".

El 1996 vam crear el col·lectiu Cel Fosc (www.celfosc.org evitar la contaminació
lumínica - CL) i vam adoptar 2 línies d'acció. La legal/política i la
social/divulgativa. Col.laborant amb el dept. de Medi Ambient, vam participar en la
redacció de la llei, i el Parlament de Catalunya aprova per unanimitat la llei 6/2001
per a l'estalvi energètic i la preservació del medi ambient nocturn. D'altra banda
l'acció sobre els Media i la divulgació fan que, poc a poc, la gent comenci a parlar
de la contaminació lumínica, els diaris en parlen i es un concepte que es va filtrant
i difonent, alhora que molts ajuntaments han o estan adaptant l'enllumenat públic amb
criteris mes eficients que els que el reglament/llei proposen. Vam crear demanda.

A que ve tot aquest rollo ?
Doncs subratllar que SI és possible aconseguir que el PL sigui una alternativa
socialment acceptada i que no es vegi com marginal o "techie". La "pinça" ha de ser
doble: política/legal i social/divulgativa.

El potencial social que avui té el PL es infinitament superior al que nosaltres vam
trobar-nos el 1996 al començar a parlar de contaminació lumínica: Softcatala, AEIC,
CATPL, COEIC, UPC/UdL/UOC/..., els sensefils, CATix/Knoppix, etc, etc, etc. Només
llegint el blocs de les jornades PL de Manresa
<http://blocs.mesvilaweb.com/node/view/1394> es veu que la societat es va organitzant
i que hi ha una multitud de bones iniciatives que cristal·litzen. Cal però catalitzar
la reacció per tal de que el cristall creixi més ràpida i eficientment.

Cert és que nosaltres ens vam trobar amb fabricants encantats per renovar el parc de
fanals i ara ens trobarem amb M$. Però el canvi de mentalitat i practiques es possible
pq amb el PL ja hi ha un moviment social i una demanda que no teníem amb la CL. Està
pujant una generació d'enginyers i professionals que coneix i domina el PL.

A banda de les accions que pugui desenvolupar l'administració, i donant per segur que
col·laborarem, crec que com bé diu en Maarten, ens cal **coordinacio** en el pla
social/divulgació. Si tots apretem el carro més o menys en la mateixa direcció
(ccordinats), les coses avançaran millor. I si a més a més l'administració aprofita
aquest corrent social i també pot obrir un tercer front catalitzant una xarxa o
cluster d'empreses al voltant del PL, això va de baixada i ben encarrilat.

Proposta a discutir (RFD):

Tres estratègies:

1- Area legal/política: Administració fa els deures segons el primer paràgraf i el que
es va aprovar al Parlament. (owner: DURSI)

2- Area econòmica i de mercat: Cluster o xarxa d'empreses al voltant del PL (COEIC,
CATPL, DURSI, etc). Oriol, Jordi Mas: això té a veure amb el mail que us vaig enviar
fa uns dies amb còpia al COEIC.

3- Area social/divulgativa: facilitar la divulgació i l'ús del PL (Softcatala,
Hipalinux, AEIC, etc, etc.)

A nosaltres ens tocaria la 3a. Sense oblidar la pressió i el seguiment de les altres
dues i la coordinació amb els altres agents del canvi. Què podem fer ?

Al meu pobre entendre, i reprenent el missatge enviat a forum# softcatala,net (Gràcies
CATix):

3a- Focalitzar-nos en publicitar UNA distribució apta pel 80% dels usuaris
novells/estandar. CATix, Lliurex i Knoppix poden ser *una* molt bona base de partida.
Cal una sola distro per a "novatos" de la mateixa manera que només hi ha una distro de
Windows. L'usuari estandar no està per histories i només vol una cosa que faci el fet
i funcioni sense l'ambigüitat de si és o no és la distro correcta. Hauríem de ser
capaços d'oferir-ho. Primer que entrin a Linux i desprès ja vindran els refinaments i
les millores.

3b- Introduir LA distribució a les escoles (aules informàtica, tallers, etc). Aquí
l'AEIC té un paper clau. Clonar els CDs per als alumnes. Continuar amb la distribució
de CDs via diaris.

3c- Facilitar l'aparició de grups d'ajuda mútua entre usuaris (fòrums, blocs, news,
....).

3d- Divulgar, divulgar i divulgar el tema dels formats propietaris i els avantatges
del PL. A banda de les escoles, identificar un/s altre/s grup d'usuaris que pugui fer
de prescriptor als indecisos. Argumentar pq li interessa al ciutadà X passar-se a PL i
facilitar-li el canvi.

3e- Introduir espais en programes de ràdio (Internauta, La Malla, ràdios locals,...)
ajudant a solucionar problemes dels usuaris (igual que es feia al principi amb els
Spectrum, els MSX i els Commodore); ningú no neix ensenyat.

Linux es veu/percep com una eina de "techies" com Mac es veu/percep per a "sofisticats
o dissenyadors". Cal trencar aquesta barrera, i em sembla que el tema de UNA
distribució per usuaris estàndar hi pot ajudar força.

Com veieu és una proposta "a raig" i amb moltes coses a millorar/canviar/definir. Si
el tema us engresca, caldria preparar una petita llista de temes que no sigui òptim
tractar virtualment i que calgui tractar presencialment i trobar-nos un dia. En
particular perfilar millor l'àrea social/divulgativa i establir objectius i etapes a
guanyar a curt terme.

Segur que no és tot tan color de rosa, però si no en parlem, no anirem endavant.
I si no interessa, > /dev/null

Anim !
jordi

Ps. Eps, parlo per boca meva i no per la de qui em paga el sou.