From: Anders Østergaard <[EMAIL PROTECTED]>
To: "Morten Dahl Hansen" <[EMAIL PROTECTED]>,Poul Højlund <[EMAIL PROTECTED]>,<brygforum@haandbryg.dk>, <[EMAIL PROTECTED]>
Subject: SV: [Brygforum] "Forkert" skum
Date: Fri, 29 Sep 2006 09:33:57 +0200

Hej Morten

Jeg har haft samme problem med en hvedeøl for nylig - og jeg har desværre ikke løsningen. Først mistænkte jeg cornelius - havde jeg nu fået den ordentligt rengjort - eller skyldes det tvangskarbonering! Men problemet var set samme i de resterende flasker. Øllet smagte godt, men absolut ingen skum. Og din beskrivelse af bobler som i sodavand er meget præcis. Jeg anede ikke hvad der var gået galt. En dag skænkede jeg en half & half med hvedeøl og en IPA. Sidstnævnte med et meget flot skum. Resultatet blev et vedvarende flot skum (smagen var temmelig aparte). Hvedeøllen uden skum kunne ikke holde skummet nede på IPA'en.

En fuldstændig hjemmegjort konklusion kunne herefter være, at hvedeøllen ikke indeholdte skumnedbrydende stoffer, for så ville der ikke være flot skum på blandingen. Hvedeøllen må nok i stedet have savnet enhver form for skumdannende stoffer. Jeg har så stadig ikke fundet ud af, hvad det lige var der manglede. Jeg mæsker ikke med proteinpause, og hvedemalt samt umaltet hvede brude li'som være et godt fundament for skum i lange baner. Men urten gærede ved lidt rigelig høj sommervarme - de første dage op til 28 grader. Jeg aner ikke, om det kan være forklaringen.

Ikke megen hjælp til dig Morten - ud over at du og Fanø ikke er de eneste, der kan lave øl helt uden skum :-)

vh anders

  _____