> [...]

    BM> hepsi acik.  Eger o kitaplarla kisitli kalacaksak, orada
    BM> soylenene katiliyorum.  (PCL'e cok az baktim, digerleri icin
    BM> hepsinde her sayfayi olmasa da okudugumu soyleyebilirim.).
    BM> Tabii acik veya kapali ortada olan kitaplar bunlardan ibaret
    BM> degil.  PAIP ve AMOP da var, CLOS icin Keene'nin kitabi var.
    BM> Yanlis hatirlamiyorsam CLtL1 ve SICP/R3RS benim icin on
    BM> plandaydi ben ogrenirken, belki Keene'nin kitabi haric
    BM> digerleri yoktu, onun icin kendi tecrubemden hareket etmem cok
    BM> zor tavsiyede bulunmak icin.

    VST> Ben okuduysaniz `ANSI Common Lisp' hakkindaki fikrinizi merak

Bence Graham'in ACL kitabinin en büyük avantajlarindan biri
bölüm sonu egzersizleri. CL tarzi düsünmeye zorlama acisindan
cok faydali ve herhalde SICP kitabindaki egzersizlere kiyasla
biraz daha eglenceli ;-)

> [...]
    BM> 'bilgisayar bilimleri ogrencisi' ve muhendislik/bilgisayar
    BM> bilimi vs. egitimi almis ve egitimini kullanmis tecrubeli
    BM> programci gibi uc bes tanimdan yola cikarak bir yol haritasi
    BM> hazirlamak mumkun olur mu?  Makul mudur?  Vikiye konmali
    BM> midir?  Turkiye bu tanimlamalar acisidan kollektif
    BM> tecrubesinden faydalanabilegimiz yerlerden yeterince farkli
    BM> bir yer midir?  (yani bize ozgu birsey mi dusunulmeli?).

    VST> Kesinlikle ve kesinlikle farkli tanimlardan yola cikarak yol
    VST> haritasi duzenlenmesi gerektigine inaniyorum. Cok basit bir
    VST> ornek ile: Practical Common Lisp hic bir zaman beni tatmin

Ne bakimdan tatmin etmedi? Neyi bekliyordun da bulamadin? Baslik
yaniltici miydi? Ornekler yetersiz miydi? Gercek hayat projeleri
ile ilgili, Internet programlama ile ilgili anlatilanlar faydasiz
miydi? Kitap ögretecegini söyledigi seyi ögretmiyor mu?

Elbette her zaman herkesi memnun etmek mümkün degil ancak ben o
kitabin cikmis olmasinin cok önemli oldugunu düsünüyorum. PCL
haricinde hemen hicbir kitap yok o tür bir boslugu dolduran. Kitabin
iceriginin tamamen Internet'te acik olmasi ise bir baska önemli
etken ve güzellik.

Common Lisp ile ne tür gercek hayat uygulamalari yapiliyor
ve Common Lisp'i digerleri ile nasil kiyaslariz sorusuna
o kitabi kaynak göstererek cevap vermek mümkün artik, öteki
türlü cok daginik cevaplar oluyordu.

Su anda calisan programciya yönelik olarak bence en önemli
iki pratik kaynak Practical Common Lisp ve cl-cookbook projesi.

    VST> Yukarida dedigim gibi ANSI Common Lisp gercekten cok
    VST> guzel paketlenmis bir kitap. Ama bunlarin ancak bir `calisan
    VST> programci' icin ciddi anlamda onem tasidigini
    VST> dusunuyorum. Ama, programlama prensipleriyle beraber
    VST> derlenmis SICP ya da HTDP gibi bir kitabin cok daha temeli
    VST> saglam bilgiler aktaracagini dusunuyorum.

    VST> Cesitli okuyucu profilleri oldugu kadar bu tarz profillerin
    VST> sayisinin da abartilmamasi gerektigini dusunuyorum.

Profil sayisini abartmayalim elbette ama o profillerin varliginin
da kalin cizgileri ile bilincinde olalim. Universite 1. sinif ögrencisine
Lisp anlatmakla misal 10 yildir piyasada ticari projelerde calisan
birine Lisp anlatmak cok farkli yöntemleri, kaynaklari ve bakis
acilarini gerektiriyor. Cok farkli önyargi setleri ile mücadele
etmek icin farkli stratejiler, farkli türden belgeler ve sunumlar
gerekiyor.

    VST>  Benim
    VST> tecrubelerim pedagojik acidan konuyu incelememe yeter bilgi
    VST> sunmayabilir. O baglamda, hem bilgisayar bilimleri egitimi
    VST> almis, hem de profesyonel hayatta CL kullanan birisinin
    VST> (mesela sizin :) genel hatlarini belirledigi bir dokumana
    VST> katkida bulunurum.

O tür bir belge evet güzel olabilir. Ama en nihayetinde yine
her zaman herkesi her sekilde memnun edememe hali illa ki olacak.

Bir örnek vereyim, FM'de "Javacilar da Ruby dedi" türünden
bir tartisma dönüyor, insanlar neden bu kadar heves etti Ruby'ye?
Java bilen adam daha cok maas alirken, Java pek bi "enterprise"
ortamlari krali iken, vs. vs. Yahu adam arkadaki üc bes tablonun
önüne bir web kilifi giydirmek, ne bileyim mümkünse cok kasmadan
üc bes AJAX, Flash maymunlugu filan yapmak istiyor ve bunu da
mümkün olan en hizli yöntem, en az karmasiklik ve  kod ile yapmak istiyor.
Yani ortada cözülecek öyle karmasik bir algoritmik problem filan
yok. Buna ek olarak ögreniyorum ki Türkiye'de ciddi Internet isleri
ile ugrasanlar artik bir sonraki projeleri icin PHP filan degil
direkt Ruby ile ise girismeye hazirlaniyorlar. Hal bu iken,
hakikaten cok farkli profiller var yani, bunu kabul etmek lazim;
en azindan bu sinir bozuklugunu engeller cünkü kalkip "ya bak
bu Lisp var ya, bak bununla böyle cok acayip seyler yapmak
mümkün ve hatta MOP, aman allam!" dediginde karsindaki sana
garip garip bakar, adam mesela Java programcisi ama hayati boyunca
"reflection" kullanmasini gerektirecek bir proje ile ugrasmamis
ki ve simdiye dek de bir sürü Java projesi yapmis filan. O profilden
oldugunu bilirsen en azinda bosa vakit kaybetmezsin. Bir baska
bakis acisi: ML, Haskell ile ugrasmis insanlara bakiyoruz, ne
görüyoruz, oturup stok takip programi yazmiyor adamlar, Microsoft'ta
C# 3.0, LINQ filan gibi yepyeni teknolojileri gelistirmek icin
istihdam edilmis durumdalar. Belki üniversitede Lisp ile
ugrasan keskin insanlar da bu profilde olabilir diye
düsünmek mümkün. O arakesitte yer alanlar hem ciddi anlamda
ArGe yapiyor hem de ticari ortama katkida bulunabiliyorlar
yani akademik masturbasyonun ötesine gecip somut bir
seyler ortaya koymalari mümkün olabiliyor. Neyse feci
karman corman yazdim ben, kusuruma bakmayin bu sefer :)

eMBA Software Developer         Actively engaged in:
http:www.bilgi.edu.tr           http://ileriseviye.org
http://www.bilgi.edu.tr         http://fazlamesai.net
Cognitive Science Student       http://cazci.com