Hola, Narcis:

> Aquesta és la mida de sector, que és de 512 bytes per al 90%
> dels mitjans (USB, FDD, HDD, etc.) independentment de quants
> bytes escrigui el capçal en una sola operació. La mida de
> sector, ni la mida de bloc del sistema de fitxers, no està
> vinculades a les operacions físiques.

«The sector is the minimum storage unit of a hard drive.»
https://en.wikipedia.org/wiki/Disk_sector

Entenc doncs que el capçal no escriu bytes sinó sectors.

> No busco la mida òptima per al sistema operatiu, sinó l'òptima
> per al dispositiu físic. És a dir, que si el capçal d'un disc
> dur escriu com a mínim 2048 KiB, aleshores seria molt ineficient
> establir blocs/chunks de 512 KiB a la capra RAID, perquè el
> sistema operatiu podria demanar escriure 4 vegades el mateix
> segment de disc per a emplenar-lo de dades independents de
> 512 KiB cada tros/chunk.

No hi ha cap menció a la mida del que escriu el capçal en aquest
article; en canvi hi ha molts d'altres factors que afecten el
rendiment físic d'un disc (tot i que els fabricants no donen pas
tots aquests detalls normalment):

https://en.wikipedia.org/wiki/Hard_disk_drive_performance_characteristics

> Em convé cal provar si el DebianInstaller preveu una
> instal·lació dins un RAID que ja estigui creat abans.

A la meva anterior feina ho fèiem per a tots els servidors
(físics i virtuals), amb mdadm/lvm, etc. segons ens convenia
en cada cas. No va ser trivial arribar a un escenari que ens
funcionés perquè hi havia poca documentació sobre el tema,
però amb el temps van aconseguir tenir totes les instal·lacions
de servidors automatitzades i amb particionat a mida.

Val a dir que, en aquell escenari, utilitzàvem Foreman i Puppet
per a fer la instal·lació remota i la personalització dels scripts
de cada cas a partir de variables. Imagino que s'hauria de poder
fer quelcom similar carregant els scripts d'algun disc USB o
similar per simplificar-ho una mica.

> (per exemple, un volum encriptat no és el cas)

Imagino que també podries fer-ho si li pots passar la contrasenya
al DebianInstaller per muntar el disc abans de procedir amb la
resta de passes del early_command. De fet, el particionador et
detecta normalment el que ja tens quan fas particionat manual
(fins i tot et pregunta la contrasenya dels discs xifrats).

Salut,
Alex

--
  ⢀⣴⠾⠻⢶⣦⠀