Hej!

On Wednesday 12 October 2005 20.07, Simon Kagstrom wrote:
> Tänkte fråga lite hur ni hanterar wlan/wifi i Debian. Mitt problem är inte
> att det inte fungerar, utan hur man på ett smidigt sätt byter nät och så.
> Just nu använder jag det ganska halvtaskiga sättet att editera
> /etc/network/interfaces när jag skall byta nät, men jag hade gärna haft
> något smidigare sätt att göra det som samtidigt kan komma ihåg wep-nycklar
> och liknande.

Inte för att jag har sysslat något med trådlöst nätverk, men kanske
kan laptop-net vara intressant. Allt man kan göra genom att editera
/etc/network/interfaces borde vara möjligt att göra med
laptop-net. Man kan då konfigurera "schemes" som har olika
nätkonfiguration. Sedan försöker laptop-net gissa "scheme", vill man
ändra kör man /etc/init.d/laptop-net scheme namn, där "namn" är namnet
på en "scheme" du definierat i en konfigurationsfil. Dessutom kan man
ha flera "profiles" som kör vissa kommandon och/eller byter ut vissa
konfigurationsfiler varje gång ens IP-adress matchar något visst
mönster. På så vis kan man ha flera "profiles" per "scheme" om man har
ett "scheme" som använder DHCP eller liknande.

Inget grafiskt gränssnitt dock, så du kan behöva titta lite i paketet
laptop-net-doc också när du sätter upp systemet.

aptitude install laptop-net laptop-net-doc

Med vänliga hälsningar,
Christian von Schultz