Den 16 augusti 2014 16:08 skrev Michael Kjörling <mich...@kjorling.se>:

> Både Linux och Debian har kommit ganska långt på den tiden...

Jo, ibörjan var väl Linux/Debian mer för entasiaster, än för vanliga döda.

> [...]
> början av 1995) och jag tror inte ens att jag lyckades få igång X på
> den tiden. Än mindre göra något vettigt i Linux så det blev Microsoft
> några år till. (Inte ens Windows 95 ville på första försöken för mig!)
> Någon gång under första halvan 2001 tröttnade jag på ständiga
> blåskärmar... och när jag skulle installera Linux lyckades jag, efter
> några misslyckade installationsförsök, formatera om den hårddisk dit
> jag mödosamt kopierat alla mina dokument och annat, för att ha dem
> kvar. Självklart var det dessutom den installationen som gick bra...

Tänk vad mycket du har lärt dig om OS på den tiden. En komis till mig,
råkade en gång hamna ute i DOS promtern i Windows. Han fick
fullständigt panik! Ändå hade han använt datorer i många år.

> Då var det Red Hat 6.2. Nu är det Debian 7. På vägen har det varit
> både Gentoo, Slackware, SuSE och några andra. Man måste våga prova sig
> fram. (Och jag skulle nog inte sätta en ren Debian i händerna på en
> total nybörjare; säga vad man vill, men för den kategorin användare är
> nog faktiskt Ubuntu bättre out-of-the-box... Det är väl tur att det
> finns alternativ!)

Jo, fast idag är inte Debian så jättesvår, som den var för bara några
år sedan. Det mesta kan göras i GUI idag.

Jag kan hålla med om att Ubuntu kanske är ett bra första val. Fast ser
man till ren stabilitet, så skulle jag nog hellre välja en annan dist.
Har själv använt *buntu en gång i tiden. Men när sen versionerna bara
blev mer och mer buggiga. Så slutade jag använda *buntu.

Själv började jag mina allra första stapplande Linux steg med Debian
1.3. Som jag minns det, låg den ihop med 3 andra distar i en box. Har
för mig att det var RedHat, Slackware och Mandrake. Men kan minnas fel
där.

Önskade att jag hade haft skivorna kvar. För idag tror jag inte det
går att skaffa installations CD skivor med Debian 1.3.

--
/Rolf