גלעד,

ראשית אני משתתף בצערך על מות סבך.

אני מודה שאין אני עו"ד ובן עו"ד וכל השכלתי המשפטית מקורה מתאר שני במנהל עסקים - נהול חברות.

לעניין "חברה לתועלת הציבור"

א.    בהגדרת החברה על פי הוראת החוק (http://www.justice.gov.il/NR/rdonlyres/4FE66CD5-BC2F-4936-B79C-946C2E26BB33/0/TADRICHHLZ.doc פרק ב) היא חברה שהתמלאו בה אחת מאלה:

(1)            היא קיבלה משר המשפטים היתר לפי סעיף 32 לפקודת החברות;

(2)            היא פטורה מתשלום מסים לפי סעיף 9 לפקודת מס הכנסה,..

(3)            בית המשפט הצהיר, לפי בקשת היועץ המשפטי לממשלה, ...

איני בטוח כי החברה עונה על סעיפים אלו.

ב.    גם עמותה וגם חברה רשאיות לשלם שכר לבעלי התפקידים בה. השאלה מה היחס בין השכר להוצאות המשמשות לפעילות.

ג.    בניגוד לחברה – עמותה אינה יכולה לקזז מע"מ.

ד.    עמותה יכולה להקים חברה אך:

1.     היא חייבת לאחזיק 100% מהמניות של החברה.

2.    החברה (בבעלות העמותה) חייבת לקדם את מטרות העמותה.

ראה http://www.justice.gov.il/NR/rdonlyres/4893249F-7703-4886-BE46-DDAE9E6EBB0B/1392/NIHOLTAKIN.doc - תאגידים קשורים

הקמת החברה היא למטרות הרווח של הבעלים – קרי העמותה, ומאפשר לעמותה להתקזז במע"מ. מצב חוקי דומה קיים בחוק החברות המאפשר את הקמת החברות העירוניות (חברה כלכלית; חברה למתנסים וכו') ולוקח זמן רב עד אשר חברה כזו מקבלת אישור כמלכ"ר.

ה.    עמותה אינה רשאית לצבור נכסים ממניות – למעט צבירת ריבית (שם – צבירת נכסים). לכן החזקת מניות כל שהם על ידי עמותת המקור יכולה להוות בעיה (במפורש בטרם קיבלה החברה מעמד כנדרש מסעיף א'.

ו.    אם אין ה"חברה לתועלת הציבור" מחלקת מניות – הרי אין משמעות לאותן המניות שעמותת המקור קיבלה ולכן אין זה דומה לקבלת תרומה של 1000$. הכסף נרשם ומדווח והמניות?

נ.ב. אין בכוונתי לקרא לאיש רמאי. הקמת חברה מרמזת על כוונת רווח. אם אין כוונת רווח, מן הראוי היה להקים עמותה, אגודה וכו וללא מניות, בה כל החברים שווים.

בברכה

David Ovadia