On Tue, Nov 14, 2006, Dotan Mazor wrote about "זכויות יוצרים ודברי תורה":
> דברי מר סגל: "כמו שה' לימד את משה בחינם, כך משה לימד את בני ישראל בחינם,
> וכך הם צריכים להמשיך ולעשות בארץ". בתרגום לגיקית (תרגום חופשי שלי, לגמרי
> מה דעתכם?

אני חושב שהנושא מרתק, וכולל שתי סוגיות חשובות:

סוגיה ראשונה היא תביעת זכויות יוצרים על טקסטים שהזכויות יוצרים שלהם פגו מזמן,
כפי שכמובן נכון עבור התנ"ך, התלמוד, הסידור, שולחן ערוך, פרושי הרמב"ם, פרוש
רש"י, ורוב הטקסטים התורניים האחרים שאני מכיר (בתור חילוני שלא מכיר הרבה,
אני מוכרח לציין). למרבה הצער הוצאות של ספרים אלו נוהגים - למרות שהם משתמשים
בטקסט שאחרים כתבו וכבר אין עליו זכויות יוצרים - לתבוע לעצם "זכויות יוצרים"
בכל זאת. הגדילה לעשות הוצאת ספרים שהוציע סידור שיש לי בבית, שכותבת בעמוד
הראשון:

        הסידור בשלמותו כולל קריאת התורה עם הטעמים סודר מחדש. בטוחים אנו
        כי בני ישראל לא יעשו עוולה ולא יעתיקו אף חלק מהסידור בלי רשות
        ההוצאה, הן עפ"י דת תוה"ק והן עפ"י החוק הבינלאומי.

עצוב לי לראות איך הוצאה שחושבת שהמוסר לצדה, לא רואה את חוסר המוסריות בניכוס
לעצמה זכויות על טקסט שלא הם כתבו.
למרבה הצער, סידור זה הוא לא הדוגמה היחידה; האם שמתם לב שעד לפני מספר שנים,
אפילו לא ניתן היה להשיג (למיטב ידיעתי) עותק ממוחשב של התנ"ך בלא לקנותו במחיר
מופקע מחברה מסחרית?

סוגיה שנייה שעולה, לדעתי, בנושא זה היא הצביעות, או אם להשתמש במילה פחות בוטה
הסתירה, כאנשים שמתיימרים לפאר את השם לשם המצווה שבדבר, ובאותו זמן מקטינים את
ה"אפקטיביות" של המצווה בכך שהם מגבילים את תפוצת מה שכתבו, על-ידי גביית כסף
עבורו.

אתן לכם דוגמה אישית לסוגיה השנייה.

כשהתחתנתי (לפני כשנה וחצי), החלטתי לעשות "שבת חתן". לא רציתי להיות כמו אלו
שמקריאים רק את הברכות (הקצרות) של העליה לתורה, אלא החלטתי להשקיע באמת, ולשיר
את הברכות של העליה לתורה וההפטרה כמו שצריך, לקרוא את ההפטרה, וגם לשאת דרשה
שאכתוב בעצמי. מכיוון שלא ממש יצא לי לעשות דברים כאלו מאז בר-המצווה, חיפשתי
דרך ללמוד - בשלב הראשון - איך לשיר את הברכות של ההפטרה כמו שצריך. אני די
מוזקלי, כך שלא חיפשתי מורה, אלא פשוט הקלטה שאוכל להקשיב לה וללמוד ממנה בעצמי.
התברר שזה לא כך כך פשוט - חיפוש באינטרנט העלה בעיקר אתרים למכירת תכנות ללימוד
לבר מצווה. לקח לי זמן למצוא הקלטה חינמית יפה, של חזנית (!) אמריקאית, וממנה
למדתי. במילים אחרות: אני מבקש לשיר בבית הכנסת שיר הלל לה', אלוהינו מלך העולם
אשר בחר בנביאים טובים וגו', ויש אנשים מאמינים (מלבד צדיקה אחת) שלא יתנו
לי לעשות זאת אם לא אשלם להם כסף.
למרבה הצער, לא הצלחתי למצוא הקלטה דומה של ההפטרה, ולכן נאלצתי להקריא אותה
בדיבור (תוך הקפדה על פיסוק לפי טעמי המקרא, למיטב הבנתי). שוב, היו הרבה אתרים
שמכרו הקלטות של הפטרות, אבל כולם בכסף רב במסגרת "תכנה לבר מצווה".

--
Nadav Har'El                        |   Thursday, Nov 16 2006, 26 Heshvan 5767