-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: dx-boun...@hard-core-dx.com
[mailto:dx-boun...@hard-core-dx.com] Puolesta Ilpo J Leppänen
Lähetetty: 14. kesäkuuta 2012 22:27
Vastaanottaja: Suomalaisten DX-lista
Aihe: Re: [DX] ULNA-etuvahvistimet

Minäkään en halua tehdä liitinasioista mitään poliittista kysymystä.

Signaali saattaa mennä läpi aivan hyvin samoilla tasoilla kun liittimet
uvat uusia ja korroosiota ei ole päässyt syntymään.

Tässä on kysymys mielestäni enemmänkin laadusta ja luotettavuudesta.
Huonolaatuinen kiinalainen SMA-liitin ei ole sen parempi kuin hyvä
F-liitin. Sitäpaitsi niiden impedanssitkin eroavat koska yleensä
F-liitin
on 75 ohminen, SMA on 50. N-liittimiä on sekä että.
Ei tehtäisi parempia ja kalliimpiakin liittimiä jollei niille olisi
tarvetta. On erotettava kuluttaja- ja ammattilaatu jne. Minä en ainakaan

tykkää killua mastoissa ja sen takia paikkoihin joihin on hankala päästä
ja
jossa liittimen vaihto uuteen on hankalaa kannattaa laittaa liitin jonka

voi hyvällä omallatunnolla olettaa toimivan pitkään.
Laatuluokan valmistaja antaa liittimelleen tarkat spesifikaatiot joihin
voi
lisäksi luottaa. Tehtäessä siirtolinja tällaisten komponenttien kanssa
voidaan laskea tarkastikin sen ominaisuudet  ja tietää vaikkapa kuinka
monta irrotuskertaa liittimet säilyttävät alkuperäiset ominaisuutensa.
Tämä
viimeksimainittu on semmoinen asia, että esim mittauskäytössä joutuu
heittämään aika usein pois korkealaatuisiakin liitoskaapeleita kun
liittimien käyttökerrat tulevat täyteen.

73,s IJL

>Tokkopa kuitenkaan yhtään FM-asemaa on jäänyt kuulematta sen takia,
ettei
>värkeissä ole ollut SMA-liittimiä... :-)
>Mittaamalla eroja löytyy tietenkin, mutta näkyisikö 0.1...0.2 dB isompi

>häviö lokipalstan pituudessa?
>Selvennän: en millään tavoin vastusta SMA-liitintä, eikä tekstini ole
>mitään liitinryhmää vastaan suunnattua kiihotusta.
>
>73 de JTS
>
>THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed
>and/or modified under the conditions set down in the Design Science
License