-----Alkuperäinen viesti-----
Lähettäjä: dx-boun...@hard-core-dx.com [mailto:dx-boun...@hard-core-dx.com]
Puolesta Jouni Keskinen
Lähetetty: 24. lokakuuta 2012 23:57
Vastaanottaja: dx@hard-core-dx.com
Aihe: Re: [DX] Pelätään olemattomia mörköjä

On 24.10.2012 20:38, Jim Solatie wrote:
> Tervehdys,
>
> Mitä ihmettä? Tänään jo moni ilmoitti, että keskustelu hänen osaltaan
> on tässä, vaikka nyt vasta ollaan pääsemässä vauhtiin.

Juu, minäkään en ole vielä ehtinyt mukaan ollenkaan kun on tuo DX-kuuntelu
haitannut tämän postituslistan seuraamista.

JHU:n alkuperäinen kysymys kimpparaportoinnista oli perusteltu ja ansaitsee
perustellun ja harkitun vastauksen päättäviltä elimiltä.
Kuitenkin toivoisin että osa näidenkin viestien pähkäilyyn menevästä ajasta
käytettäisiin vaikkapa SDXL:n julkaisujen avustamiseen tai vaikka kuunteluun ja
informatiivisten lokausten kirjoittamiseen. Olen Jimin kanssa kovasti samaa
mieltä siitä, että suomalaisen DX-kuuntelun menestys perustuu organisoitumiseen
ja yhteisiin pelisääntöihin. Miksi siis tahallaan edistää jo muutenkin
havaittavissa olevaa pirstaloitumista?

On 24.10.2012 17:30, Timo Meriläinen wrote:
> Allekirjoittaneella on ainakin Savonlinnassa ajossa TTM/S
> -nimimerkillä lokeissa näkyvä etäradio, jota tulee kuunneltua sekä
> livenä että tallenteilla Helsingistä. HAA on tuosta pariinkin
> otteeseen pyytänyt jo jutun tynkää lehteen, katsotaan nyt sitten koska
> ehtimisiltä kerkiää kirjallisiin harjoituksiin :)

Tosi hienoa olisi saada tuo juttu Radiomaailmaan. Ja kuten mm. Harryn
tämäniltaisista postauksista on käynyt ilmi, tarvetta tuollaiselle jutulle on,
jotta saadaan hälvennettyä erilaisia harhaluuloja SDR:istä, etäkuuntelusta ja
uudesta tekniikasta muutenkin. Harrylle kiitokset ennakkoluulojensa auki
kirjoittamisesta. Kyllä myös ns.
huippukuuntelijat ovat velvollisia esittelemään kuuntelumenetelmiään.
Samalla se hälventää ennakkoluuloja ja toivottavasti vähentää olemattomia
mörköjä.

Siksi olisi myös kiva jos "kimpparaportoijilla" välillä riittäisi aikaa kertoa
peditionien hienoja fiiliksiä myös hieman toimitetummassa muodossa
Radiomaailman sivuilla (eikä vain netin kätköihin katoavissa blokeissa ja
lähinnä lokeista koostuvissa peditionkoosteissa).

Juuri nyt kun joku kirjoittaisi Radiomaailmaan tutoriaalin kiinalaisten asemien
kuuntelusta, olisin ikionnellinen (itsekin kirjoittaisin jos vain taidot
riittäisivät).

On 24.10.2012 14:51, Harry Forsblom wrote:
> Ainakaan ulkomailla sijaitsevien serverien ja ulkomailla sijaitsevien
> Perseusten kautta kuultuja asemia tuskin kannattaa pitää aivan
> tasaveroisena dx:nä vaan ihan, tosiaan, kotiviihteenä. MR:n
> mainitsemia tarkistuksia ulkomaiden kautta ym. elämysmatkailua toki
> voinee rauhassa suorittaa.

DX-kuuntelua voi nykyään mm. uuden tekniikan ansiosta harrastaa niin monella
tavalla, että on syytä olla aika varovainen ennenkuin leimaa jonkin kuuntelun
muodon eriarvoiseksi. Olen itse mm. kuunnellut aika suuren määrän jenkkejä
Es-keleillä etäradioiden kautta ja viime kesänä pari itselleni uutta
DX-maatakin (Belize ja El Salvador) Teksasissa olevan FM-radion kautta. Ihan
turha tulla väittämään ettei tuo ollut DX-kuuntelua, koska kuuntelu vaati ihan
samoja poikkeuksellisia radiokelejä ja DX-taitoja kuin uusien asemien metsästys
yleensäkin. Se että tuollainen kuuntelu ei kuulu SDXL:n pistelaskun piiriin, ei
tee siitä vähemmän DX-kuuntelua.

Ja mistäs täällä sitten keskusteltaisiin jos pistelaskusta luovuttaisiin?
Lasketaan pisteitä muuten muuallakin kuin Suomessa:
http://www.wtfda.org/kj4bug/dxstats/

Jouni (JKZ)

THE INFORMATION IN THIS ARTICLE IS FREE. It may be copied, distributed and/or
modified under the conditions set down in the Design Science License published
by Michael Stutz at http://www.gnu.org/licenses/dsl.html