Joskus vuosia sitten olin kovasti innostunut kuuntelemaan intialaisia(kin)
keskipitkillä, ja entisellä poismyydyllä perikunnan kesämökillä noita
kuului (1986) erityisen paljon 330 metrisen länsilangan takakeilalla, aivan
tolkuttoman paljon.

Myöhemmin ilokseni listasin kuulemiani iranilaisia, en toki tajunnut kytätä
mahdollisia paikallisidejä, olin vain ihastunut moisten musiikkiantiin.
Maan itäosista saattoi kuulla läheltä Pakistanin rajaa "intialaistyyppistä
dum-dum-musaa," lännessä ihan muuta.
Vuoden 2002 muistiinpanoistani löysin muutaman tuollaisen Iran- listaukseni.

Näissä tv- häiriöisissä oloissa, niin täällä Hailuodossa kuin tätä ennen
Iisalmessakin, olen huomannut ferriitillä varustetun vastaanottimen olevan
erityisen hyvän Iran- jahtiin.
Asemien yty on sitä luokkaa, että kuuluvuus on keleillä taatun hyvä ja
kymmeniä asemia kuuluu.
Ja Irankin on sen verran suuri maa, että hieman radiota kääntämällä toisen
aseman suuntauksesta toiseen kuuluvuus paranee.
Tietysti häiriötön kuuntelupaikka ja pitkä lanka tuohon suuntaan olisi
toinen juttu, mutta kummasti näinkin toimeen tulee.
Ja sitten se musiikki taas!
Ja rytmiä on taatusti mukana, ainakin iranilaisessa teknopopissa, jossa
kone jytää tahtia takana ja eksotiikkaa tuo mukaan paikalliset soittimet!
Sangean ATS 909:n ääni on minulle liian metallisen korkea, joten näitä
kuuntelen Sangean ATS 818:n kera, jonka äänen saa kivasti bassoiseksi.
Tuossa viikonloppuna (oliko se nyt perjantain vastaisena yönä, Iranissakin
perjantai taitaa vastata meidän sunnuntaita) soittelin moisia aika täysillä
kun molemmat naapurit liki umpikuuroja. ;D

Tänään 1107kHz olin nauhoittamassa taajuutta 1107 kello 16.23 UTC alkaen
kun sieltä tuli selkeät RTV Afghanistanin ID:t pariin otteeseen (kahdesti),
jonka jälkeen alkoi aika kiivaankin tuntuinen keskustelu, jossa mukana
nainenkin.
Ei kai tuokaan harvinaisuus liene jos tehoa 400kw  ja QTH näemmä
Pol-e-Charki.
Täytyi ihan kaivella kaapista vuoden 1977 WRTH, siltä vuodelta minulla on
Radio Afghanistanin QSL, eli lasketaanko se eri asemaksi.
WRTH:n mukaan taajuuden 4775kHz QTH oli Kabul/ Yakatut, ja taajuudelle 1280
oli merkitty Pol-e-Charkhi.
Muutamaa vuotta myöhemmin lyhytaaltolähetyksistä huolehti Suuri ja Mahtava.

Muistelee MNi Haluodosta