Kyllä tilanne olisi toinen jos voimassa olisi edelleen se pykälä, että Lahden
pitkäaaltoaseman kuluvuudelle ei saa aiheuttaa häiriöitä. Onko sitäkään
sääntöä
muuten koskaan virallisesti ilmoitettu lopetetuksi?

Seuraavassa ajatuksia mitä pitäisi tehdä:

Kysymys ei ole niinkään siitä pitäisikö Ficoran juosta tarkastamassa vaan
siitä, että laitteiden häiriötaso pitäisi vetää alemmas eli toteuttaa
teknisesti niin, että häiriötaso alenisi. Kovasti mahdollista, mutta maksaa
paljolti enemmän kuin kuluttajaluokan rimpuloiden teko joissa aina mennään
siitä missä aita on matalin.

Laiteasennuksista pitäisi olla selvät ohjeet miten häiriösuojaukset
toteutetaan
ja niiden valvonta pitäisi yhdistää muuhun tarkastustoimintaan johon kuuluu
esim. sähköturvallisuusasiat. Eli vaikka kuinka asennetaan
taajuusmuuttajalaitteiden häiriösuojatut kaapelit.

Itsellä muuten on antenninkäännössä ollut jo 90-luvulta 3-vaihemoottori
taajuusmuuttajasäädöllä ja siinä kunnon kaapelointi ja muuttaja kunnolla
maadoitetussa samassa räkissä antennireleiden yms. kanssa - ei mitään
häiriöitä.

Kielletään epämääräisten kaukoidän sähköverkkoon liitettävien koti-plc
värkkien
myynti. Vaaditaan tiedonsiirron laitteilta ja kaapeloinneilta häiriösäteilyn
vaimennus ulospäin riittävälle tasolle jne.

73,s IJL