Tässä hyvässä jutussa sivuttiin vähän myös 50 MHz aluetta. Hyppyjen pituus ja
kelit ovat toki hieman erilaiset, mutta tässä pieni info ko. alueen majakoista,
joita voi käyttää ainakin kelien suunnan ennustamiseen. 50 MHz:n ja FM-alueen
keleillähän ei välttämättä ole suoraa korrelaatiota, joskus tosin kyllä.

GIBRALTAR : ZB2SIX/B 50012,5 kHz (IM76HD). Kuuluu parhaiten F2-keleillä, myös
Es ehkä mahdollinen.

MALTA: 9H1SIX/B 50025 kHz (JM75FV). Kuultu ainakin hyvillä F2-keleillä, myös Es
mahdollinen.

POHJOINEN ULOTTUVUUS:

·         Hopen Island JW5SIX/B 50045,6 kHz (KQ26MM)

·         Bear Island JW9SIX/B 50048,7 kHz (JQ94LM)

·         Jan Mayen JX7SIX/B 50079 kHz (IQ50RX)

·         Kappe Linne JW7SIX/B 50446,9 kHz (JQ68TB).

·

Kuuluvat parhaiten Aurora Es:n kautta, tavanomaisesti illalla muiden kelien jo
loputtua – kunhan käännätte antennin pohjoiseen päin. Useat näistä ovat
siirtymässä uudelle majakka-alueelle, esim. JW5SIX/B => 50445 kHz.

73 de SDXL1398/OH5MD, Ilkka M (IC706MKIIG + 5/8-vertikaali).