Kaikki paikallisradiot (eli ketjut) voisi joskus järjestää yksinkertaisen
valtakunnallisen kilpailun.
Palkintona vaikka helposti tehty ja tulostettava kunniakirja, ei muuta.
Kaikille (!) kuuntelijoille vapaa, ja edellytyksenä (vaikka netin kautta)
lähetetty kuuluvuusraportti, jossa hyvin yksinkertaisesti (SINPO ei siten
käy) mainitaan kuuluvuus, taajuus ja tunnistustapa, eli ohjelma, kuulutus
tms., jonka perusteella aseman/ ketjun tunnisti.
Ei muuta tuolta osin.
Jokaiselle ketjulle tietyn ajan sisällä lähetettäisiin raportin muodossa
taajuusluettelona ketjun kuullut asemat ja kuuluvuus.
Ja siihen haluttaessa kaikki rutinat kuuluvuudesta, äänensävyistä,
säröistä, lähetteen leviämisestä naapuritaajuuksille jne.
Ja jos tuolloin tropoa, maininta siitä.

Olen mie joskus kuullut Iisalmessa aseman Lappeenrannasta...
Ja taisipa olla muutakin kivaa.
Niitä ruotsalaisia tietty kuului sielläkin ja kuuluu täälläkin.
Mutta Iisalmi - Lappeenranta oli jo aika kiva yhteysväli...,
paikallisasemalle.
Nyt kun unohdin vielä troposironnan ja tropotaittumisen erot...
Kas kun tuolloin taisin paikallisradioita kytätessä tuon vielä muistaa.
Siitä on vuosia.
Joskus Helsingin Jollaksessa juhannusta viettäessäni kuuntelin
Hämeenlinnalaista Radio Pikkupäkää, mikähän tuonkin nimi nyt on?
Menossa oli kilpailu, että kuka moisen aseman kauimpana juuri silloin kuuli.
Noinkin lyhyellä matkalla olisin kilpailun etelähelsinkiläisenä voittanut,
jos olisin soittanut.

t. MNi

25. kesäkuuta 2015 klo 14.28 Ilkka Martikainen <