Selamlar,

2001-2002 yılları arasındaydı sanırım. Ağcı bir arkadaşla birlikte Türkiye'nin ilk IPv6 Alt yapısını kurmuştuk. IPv4 ağından IPv6 ağına geçişler şimdilik "Tunnel Broker" adı verilen yazılımlarla yapılıyor. O zamanlar CSELT tunnel broker'ı (carmen.cselt.it/ipv6/tools/ipv6tb/index.htm, bugün baktım artık böyle bir site yok) FreeBSD üzerinde kurmuştuk.

Tunnel Broker çalışma mantığı:

                                            +------+
                                           /|tunnel|
                                          / |server|
                                         /  |      |
                                        /   +------+
              +----------+     +------+/    +------+
              |dual-stack|     |tunnel|     |tunnel|
              |   node   |<--->|broker|<--->|server|
              |  (user)  |     |      |     |      |
              +----------+     +------+\    +------+
                                  |     \   +------+
            tunnel end-point      v      \  |tunnel|
                  /\            +---+     \ |server|
                  ||            |DNS|      \|      |
                  ||                           ||
                  |+---------------------------+|
                  +-----------------------------+
                       IPv6 over IPv4 tunnel

                 Figure 1: the Tunnel Broker model
Yukarıdaki resim RFC 3053 - IPv6 Tunnel Broker'e ait (http://www.faqs.org/rfcs/rfc3053.html)

Tunnel Broker:

IPv6 destekli bir makina üzerinde çalışan bir web uygulamasıdır. Amacı kullanıcının istediğine göre tünel oluşturma/silme/değiştirme işlemleri yapar. Kulllanıcıların IPv4 ağından erişebilmesi için doğal olarak IPv4 IP adresine sahiptir. İsteğe bağlı olarak da IPv6 arabirimi olabilir. IP dağıtma işi tek bir bilgisayar için olduğu gibi belirli bir IP aralığı isteğinde bulunabilirsiniz (nasıl olsa bir sürü IP var :))

Tunnel Server (TS):

IPv6 ve IPv4 ağına erişimi olan yönlendirici veya sunucudur.
Tunnel server ise IPv6 ağına bağlı yönlendiriciye doğrudan bağlıydı. Tunnel Server'in Tunnel Broker(TB)'den gelen isteklere göre kendi IP adresi ile kullanıcının verdiği IPv4 adresi arasında tünel oluşturmak/silmek/değiştirme işlemleri yapar. FreeBSD her bir kullanıcı için kendi üzerinde "gif" tünel arabirimi oluşturmaktadır. TB, TS'ye gerekli tünel bilgilerini gönderdikten sonra artık bundan sonraki tüm veri trafiği kullanıcının bilgisayarı ile TS arasında gerçekleşir.

Elinizde fazla makina yoksa TS ve TB aynı makina üzerinde olabilir. Biz bu iki farklı iş için tek bir FreeBSD (4.X) kullanmıştık.

Şu an IPv6 desteği olan bilgisayarınız/sunucunuzdan IPv6 ağına nasıl çıkabilirsiniz?

- İşletim sisteminizin çekirdeğinde IPv6 desteği olmalıdır. (FreeBSD'de ön tanımlı olarak gelmektedir)

- IPv6 Web sayfalarını görüntüleyebilmek için IPv6 ağına erişebilmeniz için web tarayıcınızın IPv6 destekli olması gerekir. - Herhangi bir TB sunucusuna kendinizi kayıt edin (örneğin http://ipv6tb.he.net) - IPv6 IP isteğinde bulunun. Sizden bilgisayarınızın IPv4 adresini isteyecektir. Siz bu bilgileri sağladıktan sonra TB işletim sisteminizin türüne göre bilgisayarınızın üzerinde tünel oluşturmanız için hangi komutları vereceğinizi sıralayacaktır. Bu komutları aynen kopyayalım yapıştırmanız yeterlidir.

Tüm bu işlemlerden başarılı olduysa

http://www.kame.net/ adresinden dans eden tosbağayı görebilirsiniz ;)

kolay gelsin.

eski maillerim arasında tunnel broker'ın rc.conf tanımlarını buldum:)

hostname="istanbul.ipv6.o2.net.tr"

ipv6_enable="YES"
defaultrouter="217.31.228.62"
ifconfig_fxp0="inet 217.31.228.50  netmask 255.255.255.240"
ipv6_ifconfig_fxp0_alias0=" 3ffe:82d0:0:1::3 prefixlen 64"
ipv6_defaultrouter=" 3ffe:82d0:0:1::1"
ipv6_gateway_enable="YES"

Mesut GÜLNAZ wrote:
Geçis ile ilgili bilgiyi Hüseyin Hocamdan almistim. yakin zaman dedigim 6 - 7 ay gibi bir zaman dilimi degildi. Daha uzun bir zaman diliminden bahsediyordum. Su durumda endiselenecik bir durum yok gibi görünüyor. Lakin Ismail Bey'in bir günde neresi oldugunu hatirlayamadigim bir sirketin tüm sunucularini IPv6 ya uyumlu hale getirdigini duymustum. Amacim geçmek degil. Sadece geçis zamani geldigi zaman sistemlerin hazir halde olmasi. Ayrica çalismanizin sonucunu da bizlerle paylasirsaniz sahsen ben çok sevinirim.
iyi çalismalar..

----- Original Message ----- From: "Ali Efe" <[EMAIL PROTECTED]>