Sememangnya sedekah itu satu dari amalan yang sangat dituntut dalam Islam
tetapi saya tidak pasti apakah kutipan sedekah itu tidak bolehkah disimpan
dalam bentuk satu tabong yang khusus bagi digunakan untuk membantu anak-anak
orang Islam memasuki IPTA/IPTS dalam dan luar negeri ? Jika tabong ini wujud
pinjaman bagi menyambong pengajian dapat diberi kepada mereka-mereka yang masih
ramai memerlukannya. Pelajar-pelajar yang dapat tawaran untuk mengikuti kursus
di negara-neagara Timur Tengah misalnya sama ada dalam bidang kedoktoran mau
pun dalam bidang-bidang keilmuan Islam masih ramai yang terpaksa menanggong
sendiri perbelanjaan. Jika pun pinjaman atau biasiswa diberi saya difahamkan
ianya hanya apabila mereka memasuki ke tahun dua atau tahun tiga !! Anak
saudara saya sendiri yang ditawar menyambong pelajaran ke Mesir terpaksa
usahakan sendiri dapatkan wang tambang dan yuran dari orang perseorangan.
Ayahnya (adik saya) pernah satu masa "berhijrah"
 ke Raub, Pahang dan kebetulan anak nya itu dilahirkan di Raub maka apabila
memohon sumber kewangan di negeri Kedah ia tidak mendapat layanan kerana
katanya anaknya tidak dikira sebagai anak negeri itu. Bagaimana pun dia tetap
mendapat pertolongan dari Allah swt dan akhirnya dapat juga kesana.

   Baru-baru ini pula saya terjumpa seorang kawan (orang Kelantan) yang anaknya
juga dihantar belajar ke Mesir dan saya difahamkan yang dia juga terpaksa
menanggong sendiri perbelanjaan mebiayai anaknya. Saya tanyakan berapa
dibelanjakan ? Katanya setiap bulan RM400 perlu dihantar. Saya tahu gajinya
mungkin sekitar seribu sebulan dan gaji isterinya pun mungkin lebih rendah.
Dengan pendapatan tidak sampai dua ribu ringgit sebulan dan menanggong
perbelanjaan anak ke luar negeri dan beberapa orang lagi yang masih belajar
dalam negeri saya rasa pendapatnnya tentu tak berapa mencukupi untuk sara hidup
dia sekeluarga. Saya rasa tabong untuk biasiswa atau pinjaman pelajar harus
diperbanyak. Walau pun PTPTN bertanggongjawab dalam memberikan pinjaman (dalam
negeri) dan MARA pula lebih kepada pelajar luar negeri dan swasta namun kita
orang Islam sendiri wajar menjadikan tanggongjawab ini sebagai tanggongjawab
yang harus dipikul bersama !! Saya rasa ganjaran yang
 bakal diberi oleh Allah bukan sekadar kepada para guru tetapi juga kepada kita
yang menanggong pembiayaan sama ada secara biasiswa (jika perolehi keputusan
cemerlang) mau pun pinjaman. Saya perhatikan di negeri Kelantan walau pun
rakyatnya ramai adalah golongan miskin tapi tak kurang pula yang sederhana dan
ramai juga yang kaya. Apabila melihat rumah-rumah mereka oooh hebat-hebat !!
Tapi yang rumah hebat-hebat ni pun ramai yang pelajaran anak-anak mereka pun
saya rasa bukan mereka sendiri tanggong tetapi masih memohon dari sumber lain !!

     Jika setiap orang Islam yang berpendapatan sekitar seribu sebulan
menyedekahkan/mendermakan tak perlu banyak katakan RM5 sahaja setiap bulan dan
jika pendapatan 10 ribu sedekahkan sekadar RM50 sebulan saya rasa berbilion
ringgit dapat dipungut setiap tahun bagi merealisasikan tabong pengajian
tinggi. Walau pun sumber kutipan zakat boleh digunakan bagi tujuan ini tetapi
rasanya ia sangat terhad memandangkan bantuan kepada fakir miskin pun masih
memerlukan jumlah yang besar !! Wallahua'lam.