Hakikatnya ramai org mcm ni yg buta sejarah dan tak guna lojik akal atau sajer
membelitkan fakta kerana sifat iri hati, dengki atau perkauman dan tidak mau
berterimakasih kepada penduduk asal. Kalau nak tau kisah sebenar boleh pergi ke
Muzium di UK pasal sejarah Malaya zaman dulu. Muzium di Malaysia pun ada. Pakar2
sejarah Malaysia pun ramai.

Org Cina n India tu dtg RAMAI2 ke Malaya(Singapura masa tu masih dlm Malaya tapi
slowly2 dipisahkan oleh British) ni sejak British dtg kesini pasal British mau
Malaya n Singapura dimajukan untuk kepentingan mereka disamping mudah untuk
melemahkan cengkaman Raja2 Melayu dan org Melayu dgn mengurangkan majoriti
mereka agar lebih senang dijajah.

Org British dah kenal org Cina semasa menjajah Hong Kong dgn kepandaian Cina
berniaga (apa jenis perniagaan lah) dan membuka pekan2 baru. Org India Tamil
pula British sudah arif yg kaum India Tamil sudah mahir dlm membuat
infrastruktur seperti jalanraya, keretapi pasal dan usahakan ladang getah yg
mana British dah didik mereka dalam bidang2 sedemikian kerana negara India sudah
dijajah terlebih dahulu. Sebab tu majoriti India Tamil yg diam di selatan India
berada di Malaysia berbanding kaum India disebelah utara sampai sekarang yg
dibawa oleh British kesini. Lagipun org India mudah berbahasa English. Kalau
diambil org Melayu buat jalanraya kan susah, nak kena ajar dulu. Cakap English
pun lintang pukang lagi..kan susah. Nanti tak siap2 pulak jalanraya n jalan
keretapi.

Semua ni British lakukan untuk kepentingan pihak British. Tapi ramai yg tak
paham. Sedap mulut je kata Singapura British yg jumpa. British maukan jer. Pulau
Singapura tu dah lama org jumpa sejak zaman Majapahit lagi. Sebab tu British
boleh menjajah dunia sebab pergunakan tenaga manusia untuk kepentingan mereka
walhal Britain atau UK tu kecik jer negaranya tapi boleh menjajah berbillion
manusia.

Org Cina zaman Cheng Ho atau mungkin sebelumnya dh lama dtg kesini pasal Cina
dulu kuasa besar dunia juga dgn singgah ke Melaka pasal masa tu Melaka lebih
popular berbanding Singapura sbagai international port zaman tu lah.

Jadi British ada cerdik sikit, so diorang nampak dari segi kedudukan Singapura
lebih strategik, maka dimajukan lah Singapura.Maka tenggelam lah Melaka
sebaliknya naiklah Singapura. Itu ceritanya.  Asal tuanpunya memanglah org
Melayu tetapi Stamford Raffles majukan n beli Singapura dari Sultan Johor masa
tu dgn harga yg murah dgn tipudaya. British kan kuat menipu. Dipujinyalah Sultan
tu agaknya maklumlah org putih ni pandai memuji dgn ayat2 lentok maka
terlentokla Sultan2 Melayu agaknyelah. Sampai sekarang pun gadis2 Melayu
terlentok dgn pujian2 Mat Salleh atau org putih ni seperti "u r gorgeous,
fantastic, marvellous, u r the most beautiful girl i've ever seen in my life" n
blah blah..

Back to the topic, kalau takde Sultan Johor masakan ada Istana kat Kg Gelam kat
Singapura tu. Tepi laut lagi. Stamford Raffles ke yg buat?