assalamualaykum korang.. eh erm.. wat sahabat2 + junior2 + senior2 + pengerusi majlis..

mekasih ler bebanyak..pasal bagi komen yg best lagi bermotivasi tinggi...bagus2...

isk isk... kak ruq..saya takdeer niat pun nak wat gempak kat sini.. cumer...saya nak ngadu jer..bukan ngadu pasal tak puas ati... pasal ini yang saya rasa...

jadiknyer saya mengaduler kat korang..pasal tak silap saya ni.. dari zaman nabi lagi..memang orang pompuan yang tak puas ati..terasa ati.. tak cukup ati (kekurangan jiwa/ rohani/ spiritual) dan yang sewaktu dengannyer.. ada pergi jumper rasuluLlah dan mengadu... ke saya yang silap??

pasal..better la (pada saya..) kiter mintak consultation dari orang yang baik2..ada ilmu cam korang..daripada kiter mintak dari orang2 yang tak betul..iyer dak??

so..

back to the main point..

ari tu saya komen..........

" Tiap2 tahun kan sumer orang bajet2 nak khatam quran kan?? Tapi selalunyer gals tak berjaya..pasal dia ada CUTI...komen saya..susah lah camni...orang len baca 1 juzuk..orang perempuan..kene pulun 2-3 juzuk satu ari [depends].."

pastu saya nak komen lagi...

"masa kat surau semalam...makcik sebelah ni..tersengguk-sengguk sembahyang... 'ooo...ngantuk/penat makcik nih'... mana taknyer... siang berkhidmat tuk keluarga..petang nak masak tuk keluarga.. senja nak siap2 kan anak2 [nak tido, mandi, nak siap gi surau..] pastu g semayang..padanler penat... subuh2 dah kene bangun masak/ prepare sahur...iskiskisk..."

yang bab uzur ni..saya bukan nak komen pompuan ni uzur tak bagus..karang Allah tarik balik nikmat ni..karang lain pulak cerite nyer kan kakeL??

saya mengharapkan.. (contoh skema)

--> Pada masa Nabi kaum hawa pernah menuntut agar diberi kesempatan melakukan jihad secara kelompok dan terorganisir, sebagaiman mereka juga menuntut agar diberi pahala jihad yang sama dengan kaum lelaki. Salah seorang dari sahabat wanita atas nama segenap kaum wanita pada waktu itu, mengadu kepada Rasulullah: "Wahai Rasulullah, aku adalah delegasi segenap kaum muslimah kepadamu. Jihad telah diwajibkan oleh Allah atas kaum lelaki. Jika mereka menang mereka mendapatkan balasan pahala, dan jika mereka terbunuh maka mereka tetap hidup di sisi Allah dan diberi rizki. Lalu, apa bagian kami (kaum wanita) dari itu semua?" Nabi menjawab: "Sampaikanlah kepada segenap kaum muslimah yang engkau temui, bahwa keta'atan kepada suami dan memenuhi hak-haknya adalah sama dengan itu (jihad). Tetapi sedikit sekali dari kalian yang melakukannya."

jap eh..

saya tak kata saya bagi example bagus.. tapi ni yang saya fikir...

setelah saya pikir2 balik... Allah tu Maha Adil.. kan?? so.. jihadnyer orang perempuan ni lain sket dari jihadnyer orang laki...pompuan ni ganjaran dier banyak macam..sabar ngan husband dier (point paling orang laki tak perasan)... and anak2, cabaran berkhidmat tuk keluarga..jaga anak sakit.. maintain anak2nyer tarbiyyah (seram oo sebut bende2 nih..teringat kisah Fatimah menguli roti...) so basically..aper yang terjadi kalau orang pompuan sumer sibuk nak ngaji.... nak smayang...... [maksudnyer..bz beribadat..tapi ketepikan hal2 rumah tangga.. ape yang bakal terjadi??... ha jawab saviourV  ]

mesti bapak2... tunggang langgang nak masak..nak kemas umah.. nak layan anak2 gaduh.. plus wat susu baby plus macam2 lagilah kan?? so maksudnyer.. tak tercapai ler konsep yg laki ni pergi berjuang .. ye dak???

so sebab Allah ni memang Maha Bijaksana dan menjadikan sesuatu itu berpasang-pasangan.. maka hadiah2 atau kelebihan2 atau pahala2 orang perempuan ni banyak bersembunyi kat dalam rumah dier sendiri.. ceh..cam carik harta karun lak...

berlainan ngan laki... Allah banyak janjikan dier.. bidadari kat syurga..pasal laki nyer focus memang kat pompuan.. even laki yang beriman tahap tinggi pun.. boleh kalah ngan pompuan...  sebab tu Allah janjikan bidadari bermata jeli (pergh... Allahnyer example memang best...) pastu bidadari yg tak pernah disentuh manusia... ArRahman :56
kire... main point dier.. ganjaran dan cabaran bagi laki dan perempuan berbeza.

kalau guys rasa nak berjuang di 'luar' tu.. [tak kisah ler luar mana2 kan??  luar negara ker..luar malaysia ker..luar kampus ker.. ataupun luar rumah.. ] mesti rasa cam susah/ berat sangat!! kan?? ... nak berjuang tak pegang tangan girlfren pun dah kire tahap dewa .. [sorry example tahap rendah]  so maksudnyer.. tahap kesusahan atau kethrillan ujian tu sama.. pasal Allah Maha ADil kan?? haaaa camtulah yang saya maksudkan.. (kire.. walaupun ujian tu bukan kat medan perang.. medan rumahtangga tu pun dah cukup mencabar wat gals)

[tarik napas]

eh korang.. sorilah kalau bagi soalan tahap rendahnyer..pasal.. erm.. biasalah orangnyer pun tahap rendah.. so soalan pun..soalan iman tahap rendah laa.. [May Allah strengthen my faith]

tapi.. Mardhiah nyer comment memang best laa.. a'ah memang ingat lagik masa kat hira' junior.. (nama glamer SRIHIRA') rajin gak kiter ngaji2 eh?? oo skarang ni nampaknyer kene memotivasikan diri balik..

kak ruq pun.. sorry the morry la.. sebab tak kasik kad rayer..hehe [benonyer memang tak pernah bagi pun.. ]

sorry to all for this thread..

assalamualaykum

yang lemah,

-Sarah-

Abu Hurairah, (r.a.), reported: Allah's Messenger (p.b.u.h.) said: Allah, the Exalted and Glorious, stated: I am near to the thought of My servant as he thinks about Me, and I am with him as he remembers Me. And if he remembers Me in his heart, I also remember him in My Heart, and if he remembers Me in assembly I remember him in assembly, better than his (remembrance), and if he draws near Me by the span of a palm, I draw near him by a cubit, and if he draws near Me by a cubit I draw near him by the space (covered by) two arms. And if he walks towards Me, I rush towards him. (Muslim)

Do you Yahoo!?
Protect your identity with Yahoo! Mail AddressGuard

Kirim email ke