Note: forwarded message attached.

http://im.yahoo.com

mak 'bertarung nyawa' masa nak lahir adik tu ade lah.. Masa tu thn
1989, Bib baru je abis exam SPM.. balik kg mak memang dah sarat.. suatu
mlm tu, nearly midnight.. mak kata dah 'sampai masa'.. mlm2 buta tu
jugak le, saya & sorg adik lelaki keliling kampung cari org yg boleh
tolong hantarkan mak ke hospital.. mujur le pakcik yg bawa teksi tu
ade.. itu pun jenuh panggil dia.. bagi salam berkali2.. dah tgh mlm
buta, org pun dah tidor..  Alhamdulillah pakcik tu [Pak Berahim]
sanggup hantar mak saya ke hospital Batu Gajah.. mlm tu tak leh tidor
saya dibuatnya.. ayah masa tu di JB, nak tepon mlm tu jugak.. tapi
> adik lelaki tak nak teman ke punblic phone sbb dah ngantuk sangat..
>
> Malam tu saya memang tak leh nak lelap mata.. terpikir pulak,
> selalunya pagi2 mak hantar  kuih kat warung depan masjid di kg tu..
kalau tak buat kuih, apa kami adik-beradik nak  makan.. sebab tak leh
nak tidur, so saya pun buat le apa yg patut.. Esok paginya, adik2 gie
sekolah mcm biasa & kuih kat warung tu pun dihantar mcm biasa.. Tak
sape pun yg  perasan kuih tu saya yg buat :) dan tak de sape yg tahu
mak saya dah masuk sepital, cuma  tengahhari baru le opah sedara saya
tahu mak saya masuk hospital.. tapi itu tak penting.

> Hari tu jugak, nearly 12 noon, sorg polis dtg rumah.. dia sampaikan
> berita mak saya dah  dipindahkan ke hospital besar Ipoh.. polis tu
kata suruh ayah dtg ke hospital sebab mak  saya tumpah darah..  Wahhh,
bukan main gelabah & panik saya masa tu.. apa nak buat pun  tak tahu..
adik yg no.3, Ee baru je balik dr kerja [kerja kg je.. kena berhenti
sek awal..], saya cakap kat dia ' jom cepat gie Ipoh'.. adik2 belum
> balik sek jadi terpaksalah pesan pada opah sedara minta tolong
tengok2 kan.. Dgn perasaan cemas & segala mcm tak tahu le nak digambar,
saya & Ee sampai le jugak ke Ipoh. Walhal, saya bukannya tahu kat mn
hospital, tapi emergency punya pasal.. jadi berani pulak tanya org itu
ini.. Masa dlm bas dr Tanjung Tualang ke Ipoh [take abt 45 minit]
sempat le tanya sorg makcik tu, mcm mnnya 'tumpah darah tu'.. & dia
consol kan saya, Insya Allah tak ape2.. Dah sampai hospital.. satu lagi
masalah.. mn satu pulak le wad bersalin..[hospital lama Ipoh, scatter
sikit ..] dekat sejam saya & Ee melilau .. selagi ade bangunan, kami
redah je.. at last jumpalah jugak tapi masa  melawat dah abis tapi saya
minta jugak nak masuk ....

> Alhamdulillah mak saya selamat lahirkan adik lelaki scr normal tapi
> masa nak keluarkan budak tu yg lama.. it's go step by step ... mak
kata tali pusatnya terbelit kat leher... so doktor guna porcep utk
tarik budak tu keluar.. tak leh saya bayangkan cam nelah  prosesnya
tu.. mak kata kejap2 doktor suruh teran pastu stop, [camne ibu2, how
the pain look like? ] dah kuor kepala doktor tarik pakai porcep.. utk
potongkan tali pusat yg terbelit.. then mak saya kata darah yg kuor
dekat nak penuh satu baldi.. mcm mn boleh jadi cam tu.. wallahu'alam..
Kesian mak saya tak makan dr semalam.. jenuh le jugak saya pusing2
kedai dekat2 situ.. nak cari kantin hospital, saya sendiri pun tak tahu
kat mn..

> Jadi saya belikan nasi, sayur sikt & ayam goreng.. [saya tak tahu mak
> saya makan ke tak..  saya masa tu pun masih budak lagi.. manalah saya
tahu org baru bersalin makan apa..] Pastu saya beli modes yg mak
pesan.. petang tu jugak saya balik rumah dgn 'uri' adik.. that was the
1st time saya tengok uri.. since mak saya tumpah darah jadi darah pada
uri tu pun byk.. jenuh saya cuci [pakai cedok, air telaga bebb..] tapi
darahnya tak mahu susut.. dah le saya ni tak tahan dgn darah.. tapi
disebabkan tak de org lain yg boelh buat.. kenalah jugak buat..
walaupun isi perut rasa mcm nak terkeluar.. Mak memang ade pesan apa
> yg perlu dibuat pada uri tu.. so saya cuci pakai sabun wangi.. then
boh bedak, boh garam , asam jawa & satu paku abt 2 inci pjg, dah balut
elok2 dgn kain putih.. saya tanam uri tu depan rumah.. yg kelakar masa
nak tanam tu, Ee tanya.. nak baca apa tanam benda ni.. Sebab tak tahu,
saya pun bedal je baca Fatihah & ayat Qursi 2,3 kali.. dah le masa
tanam tu azan  maghrib.. sebab takut kena korek dek binatang saya letak
sabut kepala yg dah dibakar.. so  berasap2 le depan rumah kami tu..

> Dah mlm tu baru tingat duit kuih tak amik lagi tapi adik2 yg sek yg
> amik bekas2 kuih.. sume kuih abis.. Alhamdulillah, lega.. Esoknya
saya gie hantar sendiri kuih, sebab nak amik duit sekali.. pak aji
tokey warung tu tak percaya saya yg buat kuih tu.. dah tu baru le dia
tahu mak saya dah bersalin.. dan citer tu tersebar sampai le ke
pengetahuan sedara ayah saya..

> Bila depa dapat tahu, siap saya pulak yg kena marah sebab tak
> bagitahu depa.. apa lah yg nak diberitahu.. selama hari ni pun, kami
di 'isolated'.. Tapi hari tu saya gie hospital jugak.. tghari, saya
bawa bekal utk mak.. plus sikit pakaian.. sblm tu sempat le jugak gie
pej pos hantar telegram pada ayah.. tapi ayah saya cuma balik bbrp
bulan lepas tu.. sedih betul.

> Hari ke-2 tu mak masih kena tahan, tak leh balik.. yg buat saya
> sedih, mak dok wad kelas 3.. yg keadaannya kotor.. busuk.. kalau ayah
saya ade sekurang2nya mak entitle utk wad kelas 2.. [ayah saya bekas
askar, ade kad khas.. ] .. walau apa pun, mujur le mak ade simpan duit
sikit hasil jualan kuih.. kalau tak dgn apalah agaknya saya nak ke Ipoh
& ntah pada sape pulak saya nak 'mengemis'..

> Well, pengalaman tu mungkin tak seberapa.. tapi bagi saya ia cukup
> mahal.. selain  mendengar keperitan mak bersalin, saya sedih & kecewa
dgn sikap ayah.. dan mujurlah  adik2 yg lain tak memberikan masalah
pada saya.. masa tu pun adik prmpn yg baru 2 thn  [skrg dah form1] tu
jenis tak merengek mlm2 hari..

> Apa2 pun.. life goes on.. lepas mak discharge.. saya uruskan hal2 yg
> lain, like  register  surat beranak.. Yg lucu masa nak register tu,
org yg kat hospital siap tanya.. saya ni cukup umur ke nak buat sume
tu.. ;)  Masa mak dlm pantang.. saya amik alih kerja buat kuih
[sebahagian je..].. tapi tak sape tahu sebanarnya dlm pantang pun mak
saya masih buat kuih jugak.. sebab tak sume jenis kuih saya reti buat..
 gitulah gigihnya mak saya dulu, nak cari sesuap nasi utk anak2..

> Suami tak tolong isteri dgn kerja rumah, mungkin normal.. dan tak
> menjejaskan sgt moral  isteri.. tapi kalau suami biarkan isteri sorg2
besarkan anak2 & cari duit dgn kederat isteri yg tak seberapa, dan
anak2 pula mengharapkan kasih sayang tapi ditinggalkan selalu dan
terbiar......... bgmn kesan moralnya...?? Wajarkah si ayah menuduh
anak2 tak  hormat/sayang pd ayah [skrg anak2 dah besar] .. dan wajarkah
si suami menuduh isteri tak  pernah bersyukur dgn rezeki yg ada - bila
isteri mula buka mulut menjelaskan sebab anak2  bersikap mcm tu..?
Siapa kah yg bersalah.. ??

> Tapi itulah ketentuan takdir Ilahi.. memang dulu saya cukup
> 'berdendam' dgn ayah , but  now I realize buruk mcmmana sekalipun..
tanpa ayah takkan saya ada didunia ni.. Sebagai  anak saya cuma mampu
berdoa semoga ayah insaf dan kembali ke pangkal jln.. the best I  can
do is to forgive & forget .. dan berharap jgnlah keluarga yg lain [I
> mean yg baru  membina t/tangga] menjadi spt keluarga saya @ org lain
yg senasib dgn saya..

> To the husband out there, Ingatlah isteri & anak2 tu AMANAH.. setiap
> amanah akan ditanya..  They deserve the best from you... even you've
been go thru a bitter & difficult life before, but it's not fair if you
want you kids & wife facing the same difficulty.. not fair at all,
since you're actually able to provide a better life for them.  The wife
may be can forgive the husband, but the kids will take a longer time to
recover.. Like what my brothers keep telling  ".. sebagai ayah , memang
kami hormat.. tapi utk ayah harap lebih dari tu, kena tengok
keadaanlah... "  So, to those young daddy out there.. how does it feel
when someday your kid say this word to you [provided you never been a
caring & loving daddy to them ] ???