ASSALAMUALAIKUM yang dikasihi.......

Tulisan ini sebagai penambahan fakta kepada persoalan Qadho' dan Qadar yang
dikemukakan oleh Saudara Mohd Nasir Che Mood.

Semoga ada menafaat dan kefahaman!

AJL-AQ

                  PROBLEM BURUK DAN BAIK
                    (Qadho' Dan Qadar)

Dalam peringkat Hakikat, buruk dan baik tidak ada. Semuanya sama saja.
Peringkat ini digelar "Baik Semata-mata" (al-Khayrul Mahd). Dalam alam maya
ini saja ada buruk dan baik. Jika kita hendak membezakan juga antara buruk
dan baik itu, maka yang baik itu hendaklah kita sifatkan atau kaitkan kepada
Allah dan buruk dan jahat itu kepada manusia, tetapi bukan dalam pengertian
bahawa manusia itu sebenarnya membuat jahat atau buruk, tetapi dalam
pengertian bahawa sebahagian dari lakuan itu dianggap jahat. Maklumlah kita
ini hidup dalam dunia yang mempunyai nilai-nilai dan hukum-hukum, maka kita
hakimkan tindakan atau perkara itu menurut hukum-hukum dan nilai-nilai itu.

Jahat semata-mata itu sama dengan tidak wujud semata-mata (al-'adamul mahd)
dan gelap semata-mata (asy-syarrul mahd huwal 'adamul mahd waz-zulmatul
mahdah); dan baik semata-mata adalah wujud semata-mata dan cahaya
semata-mata (al-wujudul mahd huwal khayrul mahd wan nurul mahd). Cahaya dan
gelap itu bukanlah dua Prinsip atau Realiti yang hakiki dan berdiri sendiri.
Perbezaan antara "cahaya" dengan "gelap" itu bukanlah perkara-perkara yang
berlawanan (contrariety), tetapi adalah perbezaan antara wujud dengan tidak
wujud. Wujud positif adalah sumber semua yang baik dan wujud negetif adalah
asas semua yang buruk dan jahat.

· Nisbah Baik Dan Jahat

Konsep tentang baik dan jahat ini bukan terhad kepada baik dan jahat dalam
bidang akhlak atau tatasusila (ethic) saja tetapi merangkumi sakit jasmani
keuzuran badan, kemiskinan, keganasan binatang dan juga yang lain-lain
sebagainya. Semua buruk atau jahat itu sama ada dari segi tatasusila atau
sebagainya, adalah pada nisbah atau perbandingan (relatif) saja. Tidak ada
sesuatu pun pada hakikatnya jahat atau buruk. Allah tidak mencipta sebarang
kejahatan atau keburukan. Sesuatu itu atau sesuatu tindakan itu dikatakan
jahat atau buruk kerana sebab-sebab yang berikut :

1. Kerana sesuatu agama itu menganggapnya jahat atau buruk.
2. Dianggap jahat atau buruk dari segi prinsip tatasusila (ethic) atau
piawai adat (customary standard) yang diluluskan oleh sesuatu
masyarakat.
3. Kerana tidak sesuai dengan sifat atau pembawaan seseorang.
4. Kerana gagal memuaskan kehendak seseorang dari segi tabi'i, moral
atau akal fikiran dan sebagainya.

Selain dari piawai (standard) tersebut yang dengannya kita ukur baik atau
buruk terhadap sesuatu perkara atau perbuatan itu maka tidak ada apa-apa,
kecuali perkara kosong semata-mata dan ini tidak boleh kita katakan baik
atau jahat.

Di samping perkara-perkara yang tersebut, yang termasuk dalam kategori jahat
atau buruk, maka termasuklah juga kejahilan, kepalsuan, huru-hara,
porak-peranda, kecacatan, dosa, maksiat, kufur, tidak siuman, dan lain-lain
perkara yang negatif. Ada sesuatu yang tidak ada dalam perkara tersebut
tetapi jika kita campurkan atau tambahkan sesuatu yang positif atau sifat
yang positif kepada perkara yang dikatakan buruk atau jahat itu, maka
jadilah ianya baik. Tidak ada yang buruk atau jahat, semuanya baik. Dengan
lain perkataan apa yang kita katakan jahat atau buruk itu adalah bersifat
subjektif (berkaitan dengan diri sendiri) bukanlah suatu realiti yang
objektif (luar diri). Bahkan "baik" itu sendiri adalah subjektif dan relatif
(pada nisbah saja). "Baik" yang mutlak ialah Allah, Yang Maha Baik.

Perkaitan (nisbah) baik dan jahat itu dengan cara yang sedemikian,
pertimbangan kita tentang baik dan jahat itu bergantung kepada ilmu atau
pengetahuan kita. Kita katakan sesuatu perkara atau perbuatan itu buruk atau
jahat kerana kita tidak tahu atau jahil tentang adanya kebaikan yang
tersembunyi dalam sesuatu perkara atau perbuatan itu. Setiap sesuatu ada
aspek luar atau zahir dan aspek dalam atau batin. Dalam aspek batin itu
terletak tujuan Allah menciptakan sesuatu itu. Jika kita tidak tahu  tujuan
itu, mungkin kita katakan sesuatu itu jahat atau buruk. Ubat misalnya :
rasanya pahit, maka kita katakan ianya tidak baik padahal ianya baik kerana
ubat itu menghilangkan penyakit. Orang yang jahil menganggap ubat itu tidak
baik kerana ia tidak tahu khasiat di sebaliknya.

Ubat itu dianggap jahat atau buruk kerana dua sebab, dan ianya adalah jahat
atau buruk yang relatif dalam setiap hal itu. Pertama, ubat itu tiadak
memiliki kualiti atau sifat positif yang tertentu kerana tidak adanya
sesuatu kualiti yang tidak menarik rasa si pesakit tadi yang menganggap ubat
itu tidak baik. Kedua, ubat itu dianggap tidak baik (buruk atau jahat)
secara relatif (dinisbahkan) dengan ilmu atau pengetahuan si pesakit yang
jahil tentang kebaikan yang ada di dalam ubat tersebut.

Pada uabat itu sendiri, tidak boleh ianya dikatakan baik atau tidak baik.
Pada hakikatnya ubat itu tidak boleh dikatakan baik atau jahat kerana baik
atau jahat itu adalah relatif atau nisbah saja. Demikian jugalah dikatakan
kepada segala yang baik dan jahat atau buruk.

Akhirnya baik dan jahat itu datangnya dari Allah. Semua perkara itu adalah
manifestasi Allah dan semua perbuatan atau lakuan adalah perbuatan atau
lakuan-Nya. Hanya kita yang mengatakan sesuatu itu baik atau jahat. Rahmat
Tuhan dizahirkan dalam semua perkara dan perbuatan, kerana melalui
Rahmat-Nya segala sesuatu itu terzahir. Sesuatu itu dizahirkan dengan
pelbagai peringkat kesempurnaan (kesempurnaan = wujud) dan ini menimbulkan
pertimbangan kita terhadapnya dari segi akhlak dan sebagainya. Adalah dengan
kehendak Allah juga kita patut ada idea-idea tentang kesempurnaan dan tidak
kesempurnaan tersusun atau lintang-pukang, baik dan jahat, taat dan engkar,
sesuai dan tidak sesuai, pahala dan dosa, dan sebagainya, agar kita dapat
tahu keadaan Allah dan diri kita sendiri sepenuhnya. Itulah sebabnya Nama
Allah seperti Al-Hadi (Yang Memimpin), Al-Mudill (Yang Menyesatkan),
Al-Ghaffar (Yang Pengampun), Al-Ma'adhdhib (Yang Mengazab) dan sebagainya.
Di samping itu adalah perlu bagi manusia memiliki idea baik dan buruk dan
piawai (standard) untuk mempertimbangkan sesuatu perbuatan atau tindakan
itu. Sesuatu masyarakat yang tidak ada ukuran atau piawai itu mungkin tidak
boleh hidup atau maju.

Wallahu ta'ala a'lam…….

Wassalamu…….

Al-Fakir Ilallah - Abdul Jamil Lam Al-Qadiri

16 Mei, 2000 / 12 Safar 1421