> [...]
>Date: Fri, 13 Oct 2000 00:47:37 +0800

>1. betul.
>Perkataan sufi tiada dalam Quran,  ini pernah disebutkan.
>
>Takrif perkataan "sufi" - kalau kita cari kata dasarnya, dalam bahasa "Arab
>-
>adalah longgar dan lemah atau agak jauh dari teras pegangan kita (ini ayat
>saya
>sendiri). Malah perkataan ini tiada langsung kita temui  dalam Quran,
>berbeza
>dgn perkataan "rabb" dan "ilah" misalnya jelas dan lebih nyata kupasan dan

1)Pandai pulak dia kata Sufi Tak dalam Quran, memang tak ada pun, siapa kata
ada..hanya takrif ijma' Ulama'.

Nak tanya pulak Adakah satu Hadith dari Rasullah SAW:

"Ketahuilah bahawa di zaman akan datang, ada di antara Hadith ku yang
Madhu', Dhaif, Dhaieee dan hendaklah kamu berpegang kepada hadith Bukhari
dan Muslim " sila bagi satu hadith macam ini. Perkataan Maudhu', Dhaiee,
Dhaif ada pernahkan Rasullah SAW sebut?? dalam Quran ada sebut tak Maudhu',
dhaif', dhaiee??

2)Shahih Bukhari ada ribu-ribu Abu Hurairah, ada tak hadith mengatakan Abu
Hurairah di janjikan Syurga?? yang ada empat sahabat. Kenapa Hadith sabahat
boleh di kira dengan jari??

3)Yang sebenar Ibnu Tamiyah sampai ke MAW telah memanipulasikan hadith
hadith sebagai senjata  merosakkan merosakkan Umat Islam atas arahan British
Empire dan Bani Saud Bedouin Syaitan. Bukan Hadith itu Maudhu' yang
sebenarnya WAHABI itu yang MAUDHU' !!!!

> [...]
>Atau boleh juga guna pendekatan 99 nama ALLah yg SEMUA perkataan itu ada
>dalam
>Quran.
>Atau kaedah Sifat 20 tu pun OK walaupun ada sikit-sikit "loop hole" tapi
>memadai
>sebagai pendahuluannya untuk mengenal ALLah SWT.
>(Jadi, kita dapati ada lebih dari satu  kaedah nak kenal ALLah ni)
>
>Kaedah sifat 20 ini dirumuskan-siapkan di nusanara melayu ini sahaja.
>buktinya
>kalau kita tanya orang Mesir atau Saudi, mereka tak tahu "Sifat 20" [tak

Ya tok guru WAHABIAH, ini fakta mengarut, sifat 20 Asyariah/Maturidi dah
beratus tahun baik di Arab dan Malaysia.

> [...]
>kita sentiasa nilai semula apa yg kita telah pelajari, dan sedia untuk
>menerima
>pandangan orang lain dalam melihat isu/perkara yg sama.
>
>Jangan kita terlalu rigid dengan sesuatu hingga pandangan orang lain ,
>malah
>muslim lain,  dianggap serong  atau  "kulit" semata-mata. Kita  sendiri tak
>suka
>dakwa bahawa kita  ada "isi" sebab yg berisi biasanya tahu ianya berisi,
>dan tak
>perlu beritahu orang lain isi-isi isi. sendiri tau dan sendiri maklum.

Kalau begini kata Abu Hanif hendaklah kita menerima pandangan pandagan dari
Padri Kristian, Sami Budha, Tok Sami Batu Caves, Sami dari Sam Poh Tong dan
kita adakan Forum Islam dan Budha dan Kristian dll dan apa yang munafa'at??
maka ramailah orang Islam masuk Kristian , anak dara menikah dengan Hindu di
Tapah dehaka dengan baoak dia ..entah apa lagi.

Bila nasi dah bubur jadi ehhhh... mana silapnya?? buka balik Hadith Madhu',
Dhaiff, Dhaiee halamak....

>Betul . Memang Imam Ghazali ADA menggunakan hadith yg lemah dalam tulisan
>beliau, dan adakalanya BELIAU (Imam Ghazali) SENDIRI MENGAKU bahawa hadith
>itu
>tidak sahih/lemah.

Itulah expertise WAHABI. Ijma' Ulama ASWJ tidak pernah menyalahi AL-Ghazali
bahkan menggelarnya Hujatul Islam.

Sebab PRODUCT WAHABI tak laku maka dia buat tomahan macam-macam hendak
melakukan product dia di taja oleh Bani Saud kalau tak, susah nak jadi Raja
yang di letakkan oleh British. Satu Marketing strategy.

Sebab itu Arab Wahabi di Riyadh perangai sekor-sekor macam Haram jadah. Yang
baik perangai Arab di Madinah, sebab majority Bukan WAHABI.

> [...]
>Shafiee
>
>Kita hanya ingat sesama muslim akan perkara tentang pegangan hidup, apa yg
>kita
>anggap penting. Yang nak terima maka mereka terima dan selesai tugas kita.
>
>Sapa pun tak boleh paksa orang lain dalam soal pegangan sebab ini soal
>dalaman.
>
>Sampai masanya kita hormat hormati pandangan sesama muslim setelah kita
>bincang
>dan kenal satu sama lain. Berterusan dengan cara tulisan yg kurang munafaat
>atau  tak ada isinya elok dihentikan segera.

Betullah tu dah puas Hujah di masa lepas-lepas..kalau LEMBU pun boleh di
lembutkannya hati,  di asuh dan di ajar mendapat munafa'at...inikan Manusia.

Tetapi ada kalangan Manusia yang ada hati, tetapi tidak tahu menilai hatinya
sendiri yang di kurniakan oleh Allah SWT maka jadilah ia buta Hati. dan BUTA
ILMU.!!!

Amin.

http://profiles.msn.com.