From: Syazana Hamzah <[EMAIL PROTECTED]>
> Kenapa di Kelantan ni rata-rata saya tengok MASJID
> SURAU MADRASAH (Menaksah)hampir penuh disetiap
> waktu solat fardhu....?????perkara saperti ni tak
> berlaku pulak dinegerinegeri yang maju dibawah AMNU?

Assalamualaikum,

1. Benarkah Masjid kosong?  Kalau masjid jami' dan
   masjid India di KL tu, rasanya banyak baris juga
   manusia solat. Tapi kalau di bandar2 atau taman2 tu
   ada masjid, masjid jami', surau, madrasah, musala,
   bilik solat dlm bangunan, dll, mungkin dapat 2 atau
   3 baris aje. Tapi kalau AJK surau tu aktif dengan
   aktiviti2 seperti ceramah, boleh hampir penuh masjid.

2. Yang lain tak solat ke?  Yang kerja pejabat biasanya
   diaorang solat di surau pejabat. Alhamdulillah, surau
   pejabat pun banyak saf juga yang solat jamaah. Kalau
   ada ceramah agama, Boleh limpah surau tu.

3. Sesetengah tempat tu memang kosong. Di kampung2 misal
   nya, terutama yang densiti penduduknya rendah dan
   ramai yang sehari suntuk diladang dan sawah. Dibandar2
   yang padat dengan penduduk pula mungkin benda seperti
   dibawah jadi penyebabnya (sent by a netter); dan ini
   masaalah global, takleh nak tuju kat sapa2.

   "....More than 400 families in the remote village of
   Taljola recently sold their television sets with the
   belief that it corrupts society, pollutes minds and
   prevents Muslims  from offering congregational prayers
   on time."

4. Mengikut syazana, di kelate hampir penuh setiap waktu.
   Mungkin kena tengok tempat2nyalah. Kalau di KB dan
   sekitar nya, mungkin benarlah. Kalau di Gua Musang,
   tak tahu nak katalah.

Penyelesaian?  Nak kena jadikan solat jamaah satu "budaya"
lah kot.  BTW, rakan masjid tu apa ceritanya?

Wassalam

--------