Assalamualaikum Dato/Datin/Tuan/Puan
Unit pembangunan ekonomi negeri kelantan,

PERTAMA: INDUSTRI AYAM TANPA WASWAS

Cadangan kat bawah tu, supaya kelantan melipatgandakan
usaha untuk mengeluarkan daging2 halal tanpa waswas
(atau apa juga manakanan) rasa nya amat baik. Sekarang ni
pun ramai orang dah loya tekak tengok ayam kat pasar2
dan juga di kedai2 makanan segera di KL ni. Kalau ayam
keluaran kelantan yg tanpa waswas dipasarkan secara agresif
di pasar2 tani, pasar2 malam, rasanya boleh tutup gerai2
ayam di pasar chowkit dan pasar borong tu. Walaubagaimana
pun, kalau dah ada ladang ayam besar2an di Kelantan tu,
jangan lupa pula tentang bahana najis ayam tu. Dulu dah
hebuh pasal satu kampung diserang lalat akibat najis ayam
yg tak terurus.  Mungkin boleh buat industri baja taik
ayam kat sebelah tu.

KEDUA: INDUSTRI PELANCUNGAN

Apa cara jua pun, kena cari jalan juga untuk memastikan
bandaraya KB tu bersih. Mungkin susah banyak kalau tak
dapat kerjasama pekedai2, tapi kena tegas sikitlah. Tang
jalan sesak tu, apa nak buat. Melaka pun sesak juga. KL,
toksah cakaplah.

Last sekali, sedikit masa dulu, saya sempat singgah
di Taman Tasik Kuala Krai dekat Zoo tu. Saya tengok
taman tasik dalam keadaan menyedihkan. Alat permainan
kanak dah berkarat, tercabut, dsbnya.  Tandasnya saya
tak berani nak jenguk. Kawasan sekitarnya macam tak ada
orang jaga aje. Mungkin boleh suruh adun guchil dan
ahli parlimen krai tu jenguk sikit. Kalau fulus tak berapa
nak ada, buatlah gotong royong 2 bulan sekali.  Tempat tu
boleh jadi menarik sebab ada the only zoo in Kelantan &
pantai timur di situ. Kalau tak serupa taman tasik titi
wangsa pun, biarlah nampak berselera sikit orang tengok.
Masaalah jaga taman2 ni sebenarnya bukan berlaku di kelate
saja, tapi kalu kelate dapat atasinya, cukuplah baguih.

    PARADISE LOST IN SHAH ALAM - By Badrolhisham Bidin

    FROM national pride to national shame. The Bukit
    Cahaya Alam Agriculture Park in Shah Alam started
    out as a shining example of a brillant idea. Today,
    the brainchild of former Agriculture Minister Tan Sri
    Sanusi Junid is laid waste by neglect.

Wassalam