Assalamu'alaikum wrh...

Saya ada seorang kawan (new staff di office), gadis berumur 22 tahun. Dia ni amat berminat untuk memeluk agama Islam. Sudah lama katanya. Tapi tidak berani untuk disuarakan kepada sesiapa. Namun suatu hari saya dapat 'menghidu' dari sembang-sembang harian dengannya. Then dia pernah directly informed me niatnya itu. Tapi saya tidak tahu bagaimana saya dapat bantu dia.

Masalahnya dia tidak mendapat restu daripada keluarganya. (Divorced parent). 3 orang beradik. Dia tinggal dengan ayahnya dan si ayah ni amat strict perihal agama. Agama asal mereka Roman Katolik (Christian).( Kami ni di kota kinabalu Sabah dan memang asal orang sini). PAda peringkat begini ; adakah di bolehkan

1. dia membaca bahan2 bacaan yang ada mengandungi ayat2 al- Quran.?
2. belajar membaca al-Quran peringkat Iqra' tu (maksud saya buku Mukaddam Iqra' tu).?

Bagaimana saya dapat membantu dia, sedangkan saya ni pun lelaki biasa (bujang pulak tu) dan tidak kenal dengan mana2 pihak (wanita) yang boleh mendidiknya directly. Diharap ada pihak yang dapat membantu atau memberi sedikit idea.

Jazakallah.

Kirim email ke