Tuan2 Besar di JPM, JAIS, dan Jabatan Haiwan.  Semoga Tuan2
besar bahagia hendaknya menjawat jawatan tuan2:

Dibawah ini ada satu cerita yang mungkin tuan2 sudah
terlalu maklum, tapi saya mainkan semula. Tuan2 boleh
memilih samaada untuk bincang mengenainya dikedai kopi
masa rehat tuan2, lepas tu relax macam biasa. Atau tuan2
boleh adakan satu mesyuarat untuk menanganinya sampai
lubang cacing, bukan hangat2 taik ayam, supaya gaji yang
tuan2 dapat itu ada makna. Lebih pada itu, tuan2 sudah
membuat satu kebajikan yang amatlah besar kepada masyarakat
Islam. Lagipun, bolehkan tuan2 tidur sedangkan tuan2 tau
orang Islam dok pelahap ayam haram, sedangkan tuan2 diberi
kuasa untuk menanganinya?

Susah sangatkah untuk:

1. Tuan2 buat surprise check all year round ke 100 lebih
   tempat sembelih tu? Check juga agama pekerja2 mereka.
2. Susah sangatkah denda dan tutup mana2 kilang sembelih
   yang tak ikut peraturan. Biar kurang ayam dipasaran
   asal halal.

Alahai, negara sendiri pun, nak makan benda dijamin halal
pun sikit punya susah. Berapa puluh tahun dan berapa
megatan dan rakyat Islam dok telan ayam jenis ini?

Wassalam
----------------
DICERITAKAN......(terima kasih kepada pengirim2 asal)

Ayam........cerita sebenar oleh Bro Mazidul.

Hai Azlee,
Ini cerita ayam - kau tolong forward kat kawan-kawan kita
sebab aku tak berapa pandai dalam bidang komputer ni. Pada
1 mac lalu, 4 hari sebelum hari raya haji aku dihubungi
oleh pihak berkuasa yang tertentu dan tip-off aku tentang
kisah penyembelihan ayam yang terlalu kotor. Kemudiannya
aku pun bangunlah pada jam 3.00 pagi, tinggalkan anak bini
dan pergi ke Kampung Kayu Ara di Petaling Jaya dengan
Jabatan Perkhidmatan Haiwan.  Masa aku pergi meninjau ke
tempat tu, ada kira-kira 30 orang pekerja bangla, indon dan
India serta taukeh Cina yang sedang berkerja. Ayam yang aku
tengok - hebat kekotorannya.  Lepas ayam tu 'disembelih'
dan dibuang bulunya, ayam kemudian diletakkan di atas
lantai dan banyaklah yang masuk kedalam longkang yang
berhampiran.  Ayam tu kemudiannya dibasuh di dalam bekas
air yang tidak mengalir oleh       kaum Bangla yang
langsung tak kisah bila tengok aku - Tak taulah kalau dia
ingat akupun kerja macam Bangla jugak.  Semua ayam yang
kotor tu bila dah dimasukkan ke dalam plastik semua OK.
Maksudnya kelihatan bersih dan menyelerakan. Seminggu
selepas itu, aku membawa Yang di Pertua MPPJ dan Ahli Exco
Selangor untuk meninjau ke tempat yang sama.  Biasalahkan,
bila orang besar datang hampir semuanya bersih improvement
30% dari segi kebersihan. Tetapi, apa yang mengejutkan, aku
tengok ayam sebelum disembelih direndam kepalanya dan
dikenakan kejutan elektrik dengan alasan ayam tu tak
menggelupur sebelum di sembelih. Pelik detak hati ku.
Lalu, juru kamera pun merakamkan gambar ayam yang kepalanya
terkulai layu sebelum disembelih.  Lepas tu aku cari JAIS
dan JAKIM.  Jais kata badannya hanya bertanggungjawab
mengeluarkan sijil pengesahan penyembelihan kepada kilang
penyembelihan ayam. Tetapi, itu terserah keadaan pihak
kilang. Nak ambil sijil OK tak ambil pun OK. Kemudian aku
kejar JAKIM.  Jakim kata badannya tiada kuasa. Semuanya
tertakluk di bawah Akta Perihal Dagangan 1972 yang
menyatakan - Jika ayam di tanda HALAL tetapi TIDAK HALAL
maka tindakan boleh diambil. Manakala, Jika TIADA TANDA
HALAL dan ayam terbabit didapati TIDAK HALAL maka tiada
tindakan yang boleh diambil. Jadi, kawan-kawan semua kena
ingat ayam yang dibeli di pasar dan supermarket tu ade ke
nampak tanda HALALnya?  Orang kita dok kat US kekadang
makan daging katok 3-4 tahun. Orang kat M'sia makan daging
ayam yang diragui sembelihannya dah lebih 10 tahun.  Hebat,
hebat. OK - aku sambung balik.  Aku lepas tu panggil JAIS
dan Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan HEP untuk
melawat ke premis yang sama buat kali ke-3.  Biasalah,
sebab cina tu tak tahu maka keadaan tempat memproses Ayam
tu kembali semula sepertimana tinjauan pertama kali aku
buat sebab tak ada siapa nak bagi tahu dia Jembalang besar
macam aku nak datang kali ke-3 kut...). Pada jam 4 pagi aku
turut mengejutkan pengusaha di sebelah kilang pertama. Lagi
hebat Indon yang aku jumpa. Dia sembelih ayam kemudian
campakkan ayam tu ke dalam bekas air. Ayam mati lemas.
Bukan mati kena sembelih. Aku maki Indon tu, haram jadah,
gampang dan semua-semua tulah.  Ayam tu juga turut
dibekalkan kepada orang Islam macam engkorang semualah.
Cerita yang engkorang baca kat Internet tu palsu belaka.
Orang tu buat cerita dia sendiri. Jadi cerita dia,
engkorang kena tanya dia.  Engkorang ingat ada orang yang
berani baling aku ke? Sebelum dia baling aku dah baling
dia. Ops! sebelum aku terlupa. Mengikut fatwa, ayam boleh
direndam hanya bahagian muncung (beak) sahaja, tidak lebih
daripada itu.  Tetapi engkorang kena ingat, ayam yang aku
rakamkan gambarnya sampai ke tengkok dia orang rendam dan
voltan yang dialirkan booleh diubah-suai kekuatannya. Jadi,
kalau nak bagi ayam mati sebelum disembelihpun boleh
tambahan pulak tak ada siapa yang nak monitor. Cerita
keluar kat Utusan M'sia tu salah fakta sebab wartawan dia
cilok cerita aku.  Ayam hanya direndam 8 saat bukan
setengah jam macam yang keluar di muka depan surat khabar
tu.  Tapi, biasalah kan semua orang nak claim jadi HERO
sedangkan yang buat cerita dari awal hingga akhir adalah
kawan engkorang nilah - Mazidul.  Jadi kesimpulannya,
kalau nak beli ayam make sure ayam disembelih di depan mata
atau engkorang kena tanya ayam tu dari mana.  Sebab aku
tengok senarai pelanggan taukeh tu - Hj Dolah ada, Hjh
Semah ada.  Jadi bila dah sampai ke pasar TIDAK ada siapa
yang tahu tentang status Halal-haram ayam. Kan?  Selain Kg.
Kayu Ara aku turut ke Meru dan Pandamaran. Tahap kekotoran
lebih kurang sama aje. Cuma premis melayu kecil-kecilan
jadi kes rendam kepala ayam tak berlaku. Anda semua kena
ingat, di Selangor sahaja ada lebih daripada 100 premis
yang membekalkan ayam yang tidak diketahui statusnya. Kalau
di seluruh Malaysia, kira sendirilah. Sekian sahaja laporan
daripada saya. Kalau ada sebarang soalan sila mailkan
kepada saya. Demi anda, saya sedia menjawabnya.