>From: "ibrahim best" <[EMAIL PROTECTED]>
>To: [EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED]
>Subject: Fwd: Mutiara Kata
>Date: Tue, 15 Jan 2002 00:45:15 +0800

MSN Photos is the easiest way to share and print your photos: Click Here

>From: Izween Mizz <[EMAIL PROTECTED]>
>To: [EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED], [EMAIL PROTECTED]
>Subject: Fwd: Mutiara Kata
>Date: Mon, 14 Jan 2002 10:20:04 +0000 (GMT)
>

> Note: forwarded message attached.

--- Begin Message ---

 Assalamualaikum

Mutiara Kata Untuk Renungan Bersama Tiada Kata Seindah Bahasa :

 Kebaikan itu susah hendak diamalkan tetapi apabila diamalkan terasa bahagia.

Kejahatan itu mudah hendak diamalkan, tetapi apabila diamalkan tidak pernah tenang jiwa.

Keindahan Hati: Kalau melihat alam yang indah, tetapi tidak terasa keindahannya, ertinya bukan alam itu tidak indah, tetapi jiwa kitalah yang tidak indah.

Tidak akan diberi seseorang itu akan pemberian yang lebih baik dan yang terlebih luas daripada pemberian pada seseorang yang bersifat sabar. - Riwayat Bukhari dan Muslim

Didirikan iman itu di atas empat tiang. Yang pertama ialah yakin, yang kedua sabar (di atas segala kesakitan dan kesusahan, bila bencana, fitnah dan juga sabar menjauhi kejahatan), yang ketiga perang sabil dan yang keempat adil di atas segala rakyat. - Saidina Ali

Jadikan sabar dan sembahyang sebagai penolongmu. Dan sesungguhnya yang demikian itu sungguh berat, kecuali bagi orang-orang yang khusyuk. - Al-Baqarah:45

Sesungguhnya segala amalan itu bergantung kepada niat dan sesungguhnya setiap manusia itu mendapat akan memperolehi sesuatu itu sesuai dengan apa yang diniatkannya. Barangsiapa yang berhijrah kerana Allah dan RasulNya maka hijrahnya adalah untuk Allah dah RasulNya. Barangsiapa yang hijrahnya kerana ingin mendapat keuntungan dunia atau untuk mengahwini seseorang wanita maka hijrahnya itu ialah untuk apa yang ditujuinya. - Riwayat Bukhari dan Muslim.

Hati yang merdeka ialah hati yang bersih dari sifat keji (mazmumah). Hati yang ditumpahi dengan sifat mulia (mahmudah). Hati yang sabar dengan ujian dan mehnah, hati yang pemurah dengan nikmat, hati yang syukur dan qanaah terhadap harta dunia, hati yang takut terhadap dosa-dosa, hati yang gerun dengan azab neraka dan hati yang semacam inilah yang akan mencetuskan kedamaian dunia.

Surah Al-Khafi 110: "Barangsiapa mengharap perjumpaan dengan TuhanNya maka hendaklah ia mengerjakan amal yang soleh dan janganlah ia mempersekutukan seseorangpun dalam beribadat kepada TuhanNya".

Surah An-Naziat 40-41: "Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran TuhanNya dan yang menahan diri dari keinginan hawa nafsunya. Maka sesungguhnya syurgalah tempat tinggalnya".

Surah An-Nisa 17: "Sesungguhnya taubat yang dapat diterima oleh Allah untuk orang-orang yang mengerjakan kejahatan kerana kejahilan, kemudian mereka bertaubat dalam masa yang terdekat".

Sabda Rasulullah SAW: "Orang yang bodoh itu ialah orang yang menurut kemahuan nafsunya, kemudian ia bercita-cita agar Allah dapat memasukkannya ke dalam syurga. Kalau demikian kedudukannya, maka hamba Allah yang rajin melakukan amal taubat dan meninggalkan maksiat itu adalah wajar untuk menunggu tibanya rahmat Allah SWT dan nikmatNya. Dan nikmat itu tidak akan sempurna melainkan setelah ia masuk syurga".

Sabda Rasulullah SAW: "Dengan banyak mengingati mati dan mengadakan persediaan yang lebih baginya, mereka itulah orang-orang yang pintar yang pergi dengan kemuliaan dunia dan kehormatan akhirat".

Sabda Rasulullah SAW: "Sesungguhnya hal-hal yang paling aku takutkan mengena kamu semua ialah dua perkara yakni mengikut hawa nafsu dan panjang angan-angan. Mengikut hawa nafsu itu dapat menutup dari kebenaran dan panjang angan-angan itu menyebabkan cinta kepada dunia".

RENUNGILAH.. SEMOGA SAHABAT-SAHABAT SEMUA MENDAPAT MENFAAT DARIPADANYA.

--- End Message ---
--- End Message ---
--- End Message ---

Kirim email ke