Assalamualaikum warahmatullah..

kegagalan yang hampir menyeluruh bagi "quality" pelajar melayu (
baik dari segi bahasa, pencapaian, akhlak, attitude,  keimanan)
adalah simpton yang menunjukan bahawa  sistem pendidikan yang ada
sekarang (kerana sebab sebab tertentu gagal). Punca kegaggalan ini
sudah pasti hampir keseluruhanya terletak dibahu manusia yang
mendokong system ini (termasuk ketua ketua dalam kementrian
pendidikan, kementrian kementian lain, bos bos disekulah, maktab
dan ipta, guru guru, ibu bapa dan murid murid sendiri.

in mungkin berpunca dari "non education" agenda dalam alam
pendidikan. self interest or non interest, kelemahan peribadi,
iman dan aklak pihak yang terlibat, dan lelalain.

kecuali a pembaikan major dilakukan, pelajar melayu akan seperti
ini dan semakin teruk dimasa depan.

pendekatan yang dilakukan oleh sekolah sekolah ugama (majoritinya
swasta) banyak menunjukkan kejayaan walau dalam keadaan infra yang
agak daif dan guru guru yang tak mempunyai diploma pendidikan.
contoh terbaik yang boleh dilihat dilembah kelang ialah sekolah
rendah dan menengah alAmin KL dan sekolah rendah dan menengah
islam hira' di klang. dimana kedua dua sekolah telah mengeluarkan
graduan graduan yang mantap, berilmu dan beriman.

sebagai contoh  pada tahun 2000 SMI Hira' telak melaksanakan
pengajaran seerah rasul dalam bahasa inggeris.

juga  ramai bekas pelajar hira' yang hafiz sedang menuntut
diuniversiti tempatan dan luar negara dalam pelbagai bidang.

tapi malang sekali  usaha usaha sebegini nampaknya akan
dibantutkan oleh pihak tertentu dengan mengenakan tekanan tekanan
kepada pihak pengurusan sekolah dan menyusahkan  ;pencapaian
matlamat yang murni ini.

wassalam