terima kasih kerana memberi ruang untuk saya
berbicara.
1. saya maksudkan 'mencari alasan dan menyalahkan
golongan lain dalam usaha kita membina kebenaran
adalah sesuatu pendekatan dan sikap yang tidak betul
dan tidak boleh dipakai oleh mereka yang berakal
(selagi berakal).

ADALAH sepertimana berikut:
saya sering didedahkan melalui pelbagai sumber bahawa
Perjuangan PAS adalah perjuangan untuk menegakkan
negara Islam di Malaysia dan menjadikan Al_Quran dan
al-hadis sebagai sumber perlembagaan.

BERTOLAK dari sini maka saya membuat penelitian di
negeri Kelantan Darul Naim (negeri tanah tumpah saya).
Semenjak dilahirkan, saya sering melihat pentadbitan
pemerentahan di Kelantan berubah, PAS ke BN ke PAS/46
ke BN ke PAS.
BETAPA rasionalnya rakyat Kelantan MENERIMA dan
MENOLAK partai-partai.
TRANSISI perubahan ini menunjukkan rakyat mempunyai
kuasa dalaman (intrisik) Kelantan BERSATU dalam gaya
hidup sosial mereka bernegarabangsa.
PEMIMPIN, Penceramah, penyokong PAS saya lihat sering
MEWARWARKAN bahawa jika pengundi memberi undi kepada
mereka dan mereka pula berjaya memegang tampuk
pemerentahan maka mereka akan mengajar BN bagaimana
untuk memerentah dan mentadbir serta mengurus kerajaan
dengan cara yang betul.
SETELAH TIGA (3) penggal, rupa-rupanya PAS di Kelantan
masih lagi bercakap. Mengambil sikap menyalahkan orang
lain kenapa Kelantan tidak maju dan membangun.
JUGA, mereka nampaknya lebih banyak mengajar dari
membuat kerja, banyak anak syarikat SEDC Kelantan yang
banyak bermasalah, dan banyak kelemahan dan kerenah
yang tidak Islamik yang masih menjadi amalan oleh
pentadbiran/pengurusan mereka. Begitu juga di Pejabat
Tanah dan jajahan.
KALAU dulu, kita sering menyatakan NEPOTISME, KRONISME
DAN ISME lain-lain lagi dilabel kpd. BN, namun
sekarang ianya kembali kepada PAS di Kelantan
(Kerajaan Kelantan).

2. Fungsi masjid sebagai rumah Allah perlulah dihayati
dengan sepenuhnya. Aktiviti kuliah, kelas-kelas yang
seumpamanya sekarang yang berfungsi adalah merupakan
rangkaian kerja harian yang sejak lama telah bertapak
semenjak BN lagi.
APABILA PAS mengambil Kelantan, seharusnya mereka
menjadikan MASJID sebagai institusi utama dan menjana
masyarakat disekelilingnya.

BANYAK lagi akan dikupas ... kita BERSATU.

 --- "Hassan, Haslim" <[EMAIL PROTECTED]>
wrote: >

> Seperkara lagi, tidakkah dalam kenyataan sdr aduka
> aduka point 1-4 adalah
> point yang berbentuk menyalahkan orang lain???
>
> Jadi adakah dakwaan sdr aduka aduka ianya adalah
> pendekatan dan sikap yang
> tidak betul, tidak boleh dipakai, (juga tidak
> berakal) adalah ditujukan
> kepada diri saudara sendiri (atau dgn erti kata lain
> CAKAP TAK SERUPA
> BIKIN)???

=== message truncated ===