Assalamualaikum,

Di musim p/raya kecil Pendang dan Anak Bukit ini, tentunya ramai yg dahaga nak tau
cerita-cerita terbaru dari sana; sebab tu
kalau kita lihat surat-suratkhabar yg dulu heboh mintak pakat boikot, la nie laku
semula bagaikan goreng pisang. Tak kiralah
berita-berita tu betul ke tidak, asalkan ada cerita pasal Pendang & Anak bukit, habis
dibaca dan dtelaah.

Tentang ulasan dari sudut politik, siapa akan menang PAS atau UMNO, itu, kita rasa
biarlah pengulas politik yg tulis; hari ini
saya nak bercerita kisah-kisah yg tak ada dalam surat khabar yg sampai ke telinga saya
atau yg saya tengok sendiri selama dok
bermukim di Pendang sejak dua tiga hari ini.

Antara yg paling menarik ialah cerita Puteri UMNO.

Pada mulanya saya tak berapa nak kisah sangat dgn Puteri UMNO ini, tapi bila ada anak
buah kat tempat kerja ini yg excited nak
balik kampung sebab Pak Dia dapat anak angkat Puteri UMNO, dan kawan-kawan  dok buat
lawak dengan dia dok pelaga dia
dengan Puteri UMNO, pakat sama-sama gelak ketawa dok acah dia suruh tackle Puteri UMNO
itu, maka cerita Puteri UMNO yg
asalnya serius dari sudut politik dah jadi bahan lawak ketawa rakyat marhain di
peringkat bawah ini.

So, masa hari penamaan calun itu, selain daripada nak pi meramai dan memeriahkan
majlis, saya ambik peluang nak pi rickie
tengok sejauh mana yg apa yg depa dok heboh sangat pasal Puteri UMNO ini. Dulu masa
depa dok heboh kisah Puteri UMNO
selak kain tunjuk paha kat Pak Haji-Pak Haji PAS di Indera Kayangan, saya sibuk dengan
urusan peribadi, tak sempat nak
tengok suasana tu, so kali ini dok haraplah dapat tengok di hadapan mata sendiri.

Nak dijadikan cerita, pertemuan pertama kali saya dengan si Puteri UMNO ini berlaku di
subuh-subuh hari, tatkala baru saja
saya celik mata masa terkejut nak bangun solat subuh di Masjid Pendang pada malam
penamaan calun. Masa dok tersandar
kat dinding di saf belakang sekali,  waktu orang ramai mundar mandir masuk keluar
masjid, tiba-tiba dari arah bilik air & tempat
wuduk, dalam ramai-ramai orang yg dok masuk keluar itu, di celah-celah muslimat PAS yg
bertudung labuh dan ada
sesetengahnya berpurdah, saya tengok (ter) ada sorang perempuan yg wajah umpama
Puteri, pakai skaf, baju t-shirt ketat
tangan sekerat yg 'mencengkam' dada dengan seluar panjang yg agak ketat berlenggang
lenggok bagai itik pulang petang
masuk ke dalam masjid; bukan kata saya, ramai yg dapat dosa free pagi itu. Dalam hati
dok kata, "ish, tak kan muslimat PAS
dressing macam nie kot?". Bila tengok tag lambang dacing kemas tersemat kat baju dia,

"Laaa - Puteri UMNO rupanya!".

Itulah my first encounter dengan kelibat Puteri UMNO di musim p/raya kecil Pendang &
Anak Bukit ini.
Pertemuan yg pertama itu menyebabkan hati saya jadi tak risau langsung dengan
pergerakan Puteri UMNO yg hebat
diwar-warkan di media arus Perdana itu.

Rupa-rupanya puak-puak yg menjadi Mastermind kepada  Puteri UMNO ini tak dapat
membezakan antara Luar Masjid dan Dalam
Masjid dan antara kawasan Bandar dan kawasan Pendang/Anak Bukit. Poster Azlina Azman
dengan tajuk besar lebih kurang
bunyinya "DIA DATANG, AWAS ANAK GADIS ANDA!!" yg ditampal orang merata kampung dan
jalan itu menambahkan parah lagi
imej Puteri UMNO, yang akhirnya saya lihat cuma tinggal menjadi bahan lawak ketawa di
kedai-kedai kopi.

Cerita orang tunjuk pungkoq itu cumalah sebahagian daripada cerita-cerita lawak
sensasi kisah Puteri UMNO ini. Ada banyak
cerita sebenarnya mengenai kisah benar Puteri-Puteri UMNO di sini; cuma yang paling
menarik yg orang dok perkata di
kedai-kedai kopi ialah satu kisah puteri umno keluar merayu undi; dialognya lebih
kurang begini:

Puteri UMNO 1: Pak cik, kami datang ini nak tanya sikit; pakcik pangkah parti mana pak
cik?
Pak Cik: Pangkah?
Puteri UMNO 2:  Ha'a, pangkah; pakcik pangkah apa pakcik?
Pak Cik: Pangkah, aha, pangkah - pak cik tiap tiap malam dok pangkah - PANGKAH MAKCIK
KAMU NI LA!!

Belum habis pakcik itu nak explain, habis berselerak rombongan Puteri UMNO itu lari
membawa diri!

Sekian cerita dari Pendang…..hingga bertemu lagi.

Ahmad Baharudin Kasbi

    http://fastmail.ca/ - Fast Secure Web Email for Canadians

Kirim email ke