         UNDILAH PAS DAN BARISAN ALTERNATIF

1 April

Malam tadi, tentera Mr Bean buat lawak lagi.

Semalam, dlm "ULASAN SELARI: media oh media", saya ada
menulis mengenai kenyataan Media oleh jurucakap
tentera Britain bahawa mereka telah berjaya menawan
seorang General Iraq berpangkat Kolonel di Basrah, dan
dinyatakan bahawa Kolonel itu bersedia membantu
tentera bersekutu untuk menjatuhkan rejim Saddam.

Malam tadi, bila Al-Jazeera siarkan interview live
depa dari Basrah dgn Jeneral tu, hidup dan sihat
wal-afiat tak kena tawan pun, maka cepat-cepat CNN
siarkan kenyataan tentera British menarik balik
kenyataan asal depa tu.

Lawak sungguh aih!

Hari sabtu baru ni, on the way nak pi demo di KLCC,
aku tergelak dalam kereta bila baca berita kecik dlm
akhbar pasal seekor ikan lumba-lumba tentera bersekutu
yg dilatih khas untuk cari periuk api di laut,
tiba-tiba saja hilang...missing in action!

Ish, ikan lumba-lumba ini kena friendly fire juga ka?

Cakap pasal tentera British nie, ada benda yg aku nak
tergelak dan ada benda yg mula-mula aku nak tergelak
tapi lepas tu jadi serius pulak.

Sekali tu depa tunjuk dua demo di UK, satu pro-perang
dan satu lagi anti-perang. Hat pro-perang, biasalah
anak bini askar2 yg pi perang tu, adalah dlm seratus
orang lebih kot; hat anti-perang beribu.

Bila depa interview bini askar tu, dia cakap la kita
kena support tentera kita, depa fight for our country
bla,bla,bla...

Bila pi interview hat anti-perang pulak, bila depa
tanya pasal pandangan bini askar tadi tu, makcik yg
kena interview tu jawab:

"Ha, sebab tu lah kami sokong anti-perang...kami nak
kerajaan Britain tarik balik tentera kita balik mai
sini....supaya laki depa yg pi perang tu tak mati kena
bedil!"

Kira "A" lah jugak jawapan dia.

Hat seriusnya, bila malam tadi CNN ka BBC interview
sorang askar Britain yg cedera dibawa balik ke UK.
Mamat tu cedera sebab trak dia kena serang dgn jet
pejuang tentera Amerika. Marah sungguh dia kat tentera
Amerika, dia habag lebih kurang:

"Ada ka patut, depa (jet Amerika) serang kami
bertubi-tubi; saya dah bagi signal dua tiga kali habag
kata kami nie tentera kawan...tapi depa balun jugak!!"

Mula-mula saya nak tergelak, tapi tiba-tiba saya
terfikir:

"Ish, hebat sungguh kuasa Tuhan, DIA boleh ubah
wajah/rupa seseorang dan sesuatu itu ikut dia
nak...KUN FAYAKUN...sebijik macam cerita Nabi Isa yg
ditukarkan tempatnya dgn seorang lain yg dinampakkan
wajah macam nabi Isa!"

Lalu, saya teringat sorang pakcik tua di kampung dekat
Taman yg saya dok nie; hari ahad baru ni saya ada
singgah rumah beliau untuk suatu urusan peribadi.
Terlajak sembang pasal perang Iraq; pakcik nie kata:

"Hmmm...saya tiap-tiap malam dok buat solat hajat
minta Tuhan tolong depa...pagi tadi bangun pukul 4
pagi solat untuk depa!"

Saya tersenyap seketika, sebab tidak seperti beliau,
saya nie cuba gebang lebih sahaja...tak terfikir pula
nak solat hajat macam beliau.

So, kpd pakcik tua ini dan kpd rakan-rakan yg sering
mendoakan pertolongan Allah SWT untuk orang-orang
Islam di sana, teruskanlah beristiqamah dengan
perjuangan anda...

Moga lebih banyak tentera Mr Bean akan mati di tangan
tentera Amerika...bakal menjadi bahan lawak jenaka
merata dunia!

-Temingat Di Belantara-